ČESMAD Bohemia: K rozšíření nedělního zákazu jízdy kamionů nejsou důvody, ani bezpečnostní

ČESMAD Bohemia: K rozšíření nedělního zákazu jízdy kamionů nejsou důvody, ani bezpečnostní

Návrh, aby vláda legislativně rozšířila zákaz jízdy kamionů téměř na celou neděli, který vzešel ze schůzky premiéra Andreje Babiše, ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, ministra vnitra Jana Hamáčka a policejního prezidenta Jana Švejdara na konci srpna, vyvolal mezi silničními dopravci vlnu nevole. Podle nich pro takové opatření nejsou žádné důvody a jediným výsledkem by bylo poškození tuzemských dopravců, zejména těch z Moravy a východních Čech.

„Překvapilo nás akutní jednání pana premiéra s ministry vnitra a dopravy a šéfem policie 27. srpna, z něhož máme výstupy k dispozici pouze z médií. Vždy máme problém s tím, když se jedná o důležitých záležitostech, které se týkají našeho oboru, bez naší účasti. A z toho, co jsme se zprostředkovaně z médií dozvěděli, máme velký problém s avizovanou snahou zakázat jízdu nákladních vozidel v neděli od 00.00 do 22.00 hodin,“ uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Pro takové opatření podle něj neexistují žádné rozumné argumenty. „Jediným důvodem, o němž jsme již slyšeli, je, že policie má problém se zaplněným parkovištěm na výjezdu z České republiky u Rozvadova a na Svaté Kateřině. To je ovšem slabý argument. Kdyby se skutečně zákaz jízdy rozšířil i na nedělní dopoledne, znamenalo by to především, že se rozšiřuje doba, kdy kamiony musejí stát. A za situace, kdy v ČR chybí 1500 odpočívek, by jejich nedostatek byl ještě akutnější a dotklo by se to negativně také Rozvadova. Dále by zhoustl provoz před a po tomto zákazu. Objem přeprav by se tím nesnížil, protože ten neurčují dopravci, ale zákazníci, je to dáno výkonem ekonomiky. Tudíž za kratší čas by bylo třeba přepravit stejně zboží, v důsledku čehož by ještě mohl vzrůst počet nákladních vozidel na silnicích,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Velkým problémem však podle něj je, že rozšířený zákaz by měl velmi negativní dopad na moravské dopravce vyvážející především zboží z České republiky. Ti vyrážejí již v neděli, aby stihli v pondělí vykládku v Německu. „Jejich řidiči se vrátí v pátek z Evropy, vykonají pravidelný týdenní odpočinek a až v neděli mohou opět vyrazit. Při nedělním zákazu jízdy by museli vyjet už v sobotu, to však kvůli povinnému odpočinku nejde. Navíc, proč by čeští řidiči museli odjíždět od rodin už v sobotu, když stejnou trasu bez potíží zvládají i s odjezdem v neděli? Bylo by to zhoršování jejich sociálních podmínek,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř.

To by se však podle něj netýkalo řidičů třeba z Polska nebo Rumunska. „Ti by s tímto režimem problémy neměli. Auta by na Rozvadově stála stejně, jen by nebyla registrovaná v České republice. Za situace, kdy česká mezinárodní kamionová doprava v loňském roce opět poklesla o více než 20 procent a pokles pokračoval i letos v prvním čtvrtletí, by se tento negativní trend ještě více zesílil. A nejvíce by tímto opatřením utrpěli naši kolegové z Moravy a východních Čech, jejichž práci by převzali zahraniční dopravci,“ varoval Vojtěch Hromíř.

Ani argument, že by se tím zvýšila bezpečnost provozu, podle něj neobstojí. „V neděli dopoledne je provoz mírný, není zvýšená nehodovost ani nedochází ke kongescím, důvody pro rozšíření zákazu jízd kamionů skutečně nejsou,“ dodal Vojtěch Hromíř.

Čeští dopravci se zaměřují více na vnitrostátní dopravu

„Již několik let je ze statistik zřejmé, že klesá výkon české mezinárodní kamionové dopravy. Ale protože objem přeprav neklesá, naopak spíše roste, znamená to jediné – naši práci přebírají dopravci ze zemí s nižšími náklady nebo s řidiči, kteří jsou více ochotni fungovat v náročném mezinárodním provozu. Je to ostatně vidět i na výběru mýta, kde stále roste podíl zahraničních vozidel,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Možnost dojezdu řidičů domů v době zákazu jízdy

V závěrech schůzky premiéra s ministry a policejním prezidentem se podle něj ale objevily i závěry, které jsou pro dopravce akceptovatelné a vnímají je jako prospěšné. Ať již se jedná o větší dozor policie nad dodržováním pravidel (funkční státní odborný dozor uplatňovaný spravedlivě na všechny firmy, včetně zahraničních, ČESMAD Bohemia požaduje dlouhodobě) či o umožnění dojezdů domů v době zákazů jízd.

Omezování předjíždění kamionů

S instalováním značek zákaz předjíždění kamionů na vybraných úsecích Sdružení ČESMAD Bohemia podle Vojtěcha Hromíře také problém nemá. „Jsme však přesvědčeni, že když už žijeme v 21. století, mělo by se jednat o proměnné značení, které by reagovalo na aktuální dopravní situaci a rozsvěcovalo by se jen tehdy, kdyby na daném úseku hrozily kongesce nebo jiné nebezpečí. Jinak není důvod, proč by se kamiony nemohly předjíždět. Proti zákazu předjíždění na vybraných úsecích nejsme, ale nesmí to znamenat, že tím vybraným úsekem bude celá naše dálniční síť, to by bylo špatně,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř.

Budování odpočívek

Na srpnovém jednání také zaznělo, že stát buduje odpočívky. Dopravci jsou podle Vojtěcha Hromíře rádi, že po několika letech příprav jsou konečně patrné i hmatatelné výsledky. „Rozhodně tuto výstavbu podporujeme a považujeme za velmi důležité, aby stát nabídl podporu také privátním investorům, kteří by mohli budovat truck parky napojené na dálniční síť. Myslíme si, že kombinace státního a privátního sektoru je ideální, protože soukromá společnost může zajišťovat i speciální služby, například provoz bezpečných parkovišť pro cenné náklady. A stát se může soustředit na jednodušší odpočívky pro běžné bezpečnostní přestávky a odpočinek, kde řidič bude mít dobré hygienické a sociální zázemí,“ řekl Vojtěch Hromíř.

V současné době podle něj velmi dobře fungují dva takové větší soukromé a kvalitní truck parky, jeden provozuje společnost Eurowag na Svaté Kateřině, druhý má firma Jerex u Ostrovačic.

„Odpočívky jsou součástí infrastruktury a mělo by být povinností ŘSD, když už platíme mýtné, aby jich pro výkon legislativou stanoveného odpočinku zajistilo dostatečný počet. Soukromé truck parky mohou být více vybavené, avšak investoři potřebují nějaký impuls a podporu. V tomto směru je chvályhodná aktivita Evropské komise a organizace SSTPA (Sdružení provozovatelů evropských parkovišť), jež, pokud vše dobře vyjde, již letos na podzim vyústí v první výzvu z programu CEF pro ty, kteří by taková centra na síti TEN-T chtěli budovat. Nevím, jestli to bude využitelné i pro české investory, ale rozhodně je to krok správným směrem,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

„Rozhodně si nikdo nemůže myslet, že v příštích letech bude kamionů méně. Železnice kvůli své omezené kapacitě i organizačním možnostem a problémům není a nebude schopna převzít podstatnou část přeprav. Takže místa pro odpočinek řidičů budou zapotřebí pořád. Říká se, že v Evropě jich je zapotřebí 400 000 a k dispozici je pouze 300 000, chybí tedy čtvrtina. U nás jich je funkčních přibližně 2600 a chybí 1500, tedy poměrně ještě víc. A každé prodloužení doby, kdy vozidla nemohou jezdit, by potřebu volných míst ještě umocnilo,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Většina zemí zákaz jízdy kamionů v neděli dopoledne nemá

Na srpnovém jednání se také jako argument pro zákaz jízdy kamionů v neděli dopoledne uvádělo, že jsme jedinou zemí, která má povolenou jízdu nákladních vozidel v neděli do 13.00 hodin. „To za argument nepovažujeme, protože v Evropě zhruba polovina zemí celoplošné zákazy vůbec nemá, polovina má zákazy jízdy jen ve svátek a z nich pouze několik zemí i v neděli. Sladění samo o sobě žádným řešením není. Podstatné je, co dopravcům diktuje zákazník. Pokud ekonomika potřebuje dopravu, její výkony se nesníží ani prodlužováním zákazů jízd,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř.

Pokud podle něj policie opravdu chce odlehčit odpočívce na Rozvadově, nabízejí se tři možná řešení. „Jedním z nich je umožnit řidičům dojezd domů, což na srpnovém jednání zaznělo. Tento návrh vítáme, protože je určitě dobře, když v době, kdy je nedostatek řidičů, nemusejí zbytečně čekat dlouhé hodiny v kabinách vozidel třeba jen několik kilometrů od svých domovů,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

„Další možností pak je, a to jsme požadovali opakovaně už po předchozím ministru dopravy, ať Česká republika začne kontrolovat zákaz výkonu běžného týdenního odpočinku v kabině vozidla, tedy na odpočívce. Evropský soud to zakázal, Němci dodržování tohoto zákazu kontrolují, a lze proto předpokládat, že někteří řidiči se k nám z Německa jen přijíždějí vyspat a pak se tam zase vracejí,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Smysluplné podle něj je také hledat, zda by právě na Rozvadově nebylo další vhodné místo pro rozšíření kapacity parkoviště pro kamiony. „V žádném případě není pro dopravu řešením vymýšlet další a další zákazy, je třeba hledat i jiné možnosti, třeba tyto tři nastíněné,“ dodal.

Milan Frydryšek

Foto: DAF

spinner