DN č. 15 - IT v dopravě a logistice, Telematika, Silniční nákladní doprava, vychází 19.7., uzávěrka již 28.6.! 

​Češi prý důvěřují novým bezpečnostním technologiím, ale často je nepoužívají

​Češi prý důvěřují novým bezpečnostním technologiím, ale často je nepoužívají

5.4. – Podle aktuálního průzkumu společnosti Continental, který se zaměřil na postoj Čechů k bezpečnosti na silnicích, věří 82 procent respondentů moderním bezpečnostním technologiím v autech, ne každý je ovšem v praxi využívá. Například aktivní parkovací asistent zná 80 procent řidičů, ale k dispozici jej má jen sedm procent z nich. Mezi nejčetnější pokročilé technologie ve výbavě českých vozů se řadí adaptivní tempomat nebo systém kontroly tlaku v pneumatikách (oboje s 13procentním zastoupením).

Nejčastěji zmiňovanými aspekty, které podle motoristů mají vliv na bezpečnou jízdu, jsou schopnosti řidiče, technický stav vozu, ale i kvalita pneumatik. Odborníci společnosti Continental vyvinuli pro maximální bezpečí na cestách prémiové pneumatiky pro osobní vozy - ContiPremiumContactTM 5 nebo SportContactTM 6. Německý výrobce se významně podílí i na rozvoji technologií přispívajících k bezpečnější mobilitě, které představují zásadní pilíř jeho globální strategie Vision Zero směřující k eliminaci nehod na silnicích. Společnost Continental rovněž podporuje kampaň „Stop the Crash“ organizace Global NCAP.

Češi v nedávném průzkumu společnosti Continental prozradili, že za volantem jejich pozornost nejvíc oslabuje únava (86 %), agresivní chování ostatních řidičů (77 %), nebo telefonování (67 %). Mezi dalšími příčinami uváděli také jídlo, kouření či vliv spolujezdce. Před nehodami vznikajícími v důsledku ztráty koncentrace chrání motoristy i pokročilé bezpečnostní systémy. Povědomí o nich však zatím výrazně převyšuje praktické zapojení v provozu. Respondenti jako technologii, kterou znají, ale nevyužívají, nejčastěji uváděli aktivní parkovací asistent (80 %), k dispozici jej ale má pouze sedm procent z nich. Následují kamery monitorující okolí vozu (76 % zná, 6 % využívá) nebo integrované komunikační systémy pro kontakt asistenční služby (58 % zná, 3 % využívají). Povědomí o do praxe nejčastěji zapojeném adaptivním tempomatu (používá ho 13 %) pak má 55 % dotázaných. U technologií pneumatik je nejznámější (49 %) i nejvyužívanější (13 %) systém kontroly tlaku. Naopak nejméně známé jsou tlumiče hluku v pneumatikách (nezná 70 % dotázaných), u automobilů nafukovací bezpečnostní pásy (70 %) či head-up displeje (64 %).

Společnost Continental patří k předním světovým specialistům z oblasti vývoje technologií pro bezpečnější mobilitu jak při konstrukci pneumatik, tak automobilových komponent. Rozvíjí globální strategii Vision Zero pro eliminaci nehod, zranění a úmrtí v silničním provozu. Zároveň se značka Continental stala partnerem kampaně „Stop the Crash“ mezinárodní organizace NCAP. Cílem iniciativy je rozšiřovat povědomí o přínosnosti dnes již masově vyráběných bezpečnostních technologií a podporovat jejich používání, regionálně se orientuje na hustě osídlené rozvojové země. Co se technologií pro automobily týče, zaměří se na systémy ESC či AEBS a pro motocykly na ABS. U pneumatik je zdůrazňována důležitost adekvátního tlaku a hloubky dezénu.

Bezpečnostní pásy, dodržování předepsané rychlosti a rozestupů, ale i pravidelné sezónní přezouvání pneumatik – taková jsou podle průzkumu společnosti Continental nejčastější opatření většiny Čechů proti dopravním nehodám. Relativně nejvíce naopak hřešíme na použití handsfree (30 % nepoužívá většinou, případně vůbec), kontrolu tlaku v pneumatikách (25 %), anebo pravidelnou revizi vozu v servisu, kam běžně, anebo nikdy nezavítá 23 % tuzemských motoristů. To je přitom vzhledem ke stáří českého vozového parku, kde v osobním segmentu s 42procentním podílem převládají automobily starší 15 let , i názoru respondentů průzkumu, z nichž 97 procent považuje technický stav vozu za faktor s významným vlivem na bezpečnost jízdy, velmi vysoké číslo.

Průzkum se zaměřil i na otázku autonomního řízení, jež dnes stojí v centru pozornosti předních hráčů na poli automobilového vývoje, včetně společnosti Continental. „Chytré“ vozy bez řidičů zatím vnímáme rozporuplně – jen 6 % Čechů by je uvítalo otevřeně s názorem, že díky nim provoz bude bezpečnější. Ze 40 procent převládá kladný, ale opatrný postoj, dle nějž je ještě autonomní řízení třeba důkladně testovat. 36 procent dotazovaných by dalo přednost rozvoji jiných technologií chránících posádku vozu a 16 procent nevěří, že stroj může nahradit schopnosti řidičů, ani že se autonomní řízení obecně rozšíří.

(tj) 
spinner