Ceny v silniční nákladní dopravě se budou muset zvýšit

Ceny v silniční nákladní dopravě se budou muset zvýšit

Současná turbulentní situace vyvolaná pandemií, zdražením energií a rozvrácením dodavatelsko‑odběratelských řetězců postihuje prakticky všechny. Sdružení ČESMAD Bohemia se rozhodlo exaktně monitorovat situaci v oblasti silniční nákladní dopravy, tzv. Barometrem nákladní dopravy, kdy každé čtvrtletí provádí dotazníkové šetření mezi svými členy, zvlášť pro vnitrostátní a mezinárodní nákladní dopravu.

Dopravci hodnotí uplynulé čtvrtletí, odhadují, jak dopadne to právě probíhající, a indikují, jaké vidí zakázky na půl roku dopředu. Výsledky jsou zveřejňovány vždy na konci měsíce po skončeném čtvrtletí, tedy v lednu, dubnu, červenci a říjnu, nyní je sdružení prezentovalo poprvé – za 3. čtvrtletí roku 2021. Ve 3. čtvrtletí téměř dvě třetiny (62%) mezinárodních dopravců dosáhlo na zisk, horší to bylo v dopravě vnitrostátní, kde jen 56% firem dopadlo dobře. Aktuální čtvrtletí s dramatickým nárůstem cen nafty už posílá do očekávané ztráty 57% vnitrostátních dopravců, ale i 53% mezinárodních kamionových firem. Rozdílně vidí tyto dvě skupiny svou budoucnost. Ve vnitrostátní dopravě jen 49% firem hodnotí zakázky na příštích 6 měsíců pozitivně, v mezinárodním provozu je stav lepší, 61% dopravců se nedostatku zakázek neobává.

Hlavním důvodem zhoršení výsledkového očekávání ve 4. čtvrtletí je skokový růst cen nafty od začátku října. Cena rostla i v letních měsících a zhoršila tak už výsledky za 3. čtvrtletí, ale zatímco k 1. říjnu byla na indexu 117% od začátku roku, nyní je už o 31% dražší než k 1. lednu. A to ještě nárůst tlumí snížená spotřební daň o korunu. Závažně vypadá situace v dopravě vnitrostátní, kde jen 43% firem očekává z dopravní činnosti zisk. To odráží skokový růst všech nákladů, zvyšování režie, vysokou inflaci, tlak na mzdy ale i příběh s AdBlue, kde cena vzrostla o 300%. Řešení, jak se vyhnout krachu, je pro dopravce jediné, významný nárůst cen za dopravu v řádu 15 až 20 procent.

Generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř komentoval výsledky ankety následovně: „V komentářích k anketě dopravci nejvíce reflektují růst všech nákladových položek, zejména nafty, a klíčovým slovem je slovo cena, ta musí jasně vzrůst. Kritizují také pomalý proces zaměstnávání řidičů z východu a celkově vysokou byrokracii u nás. Pro mnohé je problémem dlouhá splatnost faktur – 60 až 90 dní.“ To potvrzují i slova jednoho z respondentů: „Problém je v tom, že náklady na provoz značně vzrostly a odezva od zákazníků není v přímé úměře. Mám pocit, že v tak vážné situaci jsme se nikdy neocitli. Příští rok bude velice těžký.“

(lan)

Foto: lan

spinner