Brno se stalo jednou ze zastávek MAN Roadshow 2016

Brno se stalo jednou ze zastávek MAN Roadshow 2016

Během dvou podzimních měsíců, v říjnu a listopadu, se uskutečnila prezentační akce společnosti MAN Truck & Bus s názvem MAN Roadshow 2016. Během třídenních zastávek, jednou z nich bylo i Brno, MAN představil řadu vozidel, z nichž každé je charakteristickým produktem pro daný segment provozu. A všechna jsou nositeli letošních konstrukčních vylepšení. MAN Roadshow byla zahájena 10. října v Německu. Pokračovala zastávkami ve Francii, Španělsku, Belgii, Dánsku, Polsku a znovu v Rakousku, odkud se na dny 14., 15. a 16. listopadu 2016 přesunula do České republiky do Brna. 

Závěrečné etapy více než deset tisíc kilometrů dlouhé MAN Roadshow 2016 vedly přes dvě zastávky v Rumunsku zpět na ulici Dachauer do německého Mnichova, kde bylo dynamické představení vozidel MAN 25. listopadu 2016 zakončeno. V České republice, v areálu brněnského výstaviště, bylo představeno dvanáct typických vozidel MAN pro dálkovou dopravu, stavební provoz, rozvážkovou dopravu, komunální služby, dopravu vytěženého dřeva a nadrozměrné přepravy.

Rok 2016 byl pro MAN obdobím důsledného zavádění obchodních, konstrukčních, technických a technologických novinek. Každá nadcházející sezona si žádá lepší a efektivnější nabídku výrobků a služeb, které reagují na požadavky zákazníků a stále přísnější legislativní podmínky provozu vozidel. MAN je jedním z vedoucích finálních výrobců dodávkových, nákladních a užitkových vozidel, stejně jako poskytovatelem obchodních, servisních a poprodejních služeb.

Díky logicky provázané a dlouhodobě budované nabídce jak vlastních výrobků, tak služeb vedoucích k jejich efektivnímu pořízení a využívání, MAN nabízí komplexní řešení dopravních úkolů svých zákazníků s ohledem na řešení problematiky, která v rámci očekávaných legislativních úprav a společenského vývoje předchází současnosti.

Vylepšené motory

V letošním roce MAN obměnil nabídku svých motorů, zavedl do konstrukce vozidel novou převodovou skříň, obdařil elektronický systém vozů několika novými funkcemi, vylepšil aerodynamické tvarování karoserií a kabin svých vozidel a uvedl nové materiály a novou barevnou škálu do interiérů kabin. Samostatnou novinkou je vstup s modelem MAN TGE do zcela nového segmentu vozidel – dodávkových. I toto vozidlo bylo v Brně k vidění. Rovněž uvedení zcela nové digitální platformy sdílení informací s názvem RIO je inovací možností efektivního řízení a kontroly provozu vozidel nejvyššího stupně. V rámci nastupujících významných trendů se MAN rovněž velmi aktivně angažuje ve vývoji efektivního systému provozu vozidel v tzv. jízdních četách – platooning či samotné autonomní jízdy nákladních vozidel.

Výkonnější a úspornější

Nové motory konstrukčních řad D20, D26 a D38 těží z přepracovaných konstrukčních opatření, která ve výsledku optimalizují systém spalování i dodatečnou úpravu výfukových plynů. Motory z roku 2016 nabízejí větší točivý moment, vyšší maximální výkon a současně nižší spotřebu motorové nafty. Nová verze motoru D26 disponuje vrcholem točivého momentu o celých 200 Nm vyšším a maximem výkonu o 15 kW (20 k) vyšším než jeho modelový předchůdce. Řada motorů D26 nyní nabízí také výkonovou verzi 377 kW (500 k). Motor D38 s maximálním výkonem na hranici 471 kW (640 k), který byl původně k dispozici pouze u vozidel pro nadrozměrné přepravy, je nyní nabízen též jako pohon téměř všech variant vozidel MAN TGX D38. Ostatní dvě výkonové úrovně motoru D38 doznaly rovněž zvýšení o 15 kW (20 kW), a to na hodnoty 397 a 426 kW (540 k a 580 k).

MAN nabízí též optimalizaci řešení celého hnacího traktu. Od nového stálého převodu i = 2,53 v hnací nápravě přes novou převodovou skříň MAN TipMatic 12+2 27 DD Profi až po optimalizované programy automatického řazení převodových stupňů vystihujících charakteristické provozní nasazení: Fleet, Profi, Off-road, Emergency a Collect. Navíc je k dispozici rychlejší strategie přeřazování a nejnovější generace prediktivního tempomatu EfficientCruise®, systém jízdy na volnoběh EfficientRoll® a další elektronická opatření.

Třetí generace EfficientLine

Před pěti léty MAN představil vozidla s přídomkem EfficientLine a vypustil do světa tzv. důsledně efektivní tahače a další modely nákladních vozidel včetně autobusů. Letos MAN představil již třetí variantu svého balíčku konstrukčních opatření EfficientLine 3. Druhá evoluce „důsledně efektivních“ tahačů se prokázala jako významně úsporná, neboť při cestě po evropských zákaznících zaznamenala ve výsledku o 6,35 procenta nižší spotřebu motorové nafty než předchozí modely stejných vozidel využívající balíček konstrukčních opatření EfficientLine 2.

Lepší aerodynamika

I na první pohled drobné tvarové úpravy karoserií či samotných kabin mají vliv na aerodynamický odpor vozu a tím pádem výrazně promlouvají do spotřeby paliva a provozních nákladů. Stylisté MAN pro letošek nejenže zvýraznili logo – typickou siluetu lva, ale především přepracovali masky chladičů na kabinách modelů TGX a TGS. Přibyly dynamicky tvarované lišty vylepšující proudění vzduchu k chladiči motoru. Vylepšení tepelného spádu celého chladiče má dobrý vliv na spotřebu vozu.

Platooning a autonomní jízda

MAN je jedním z výrobců nákladních vozidel, který se aktivně zapojil do projektů souvisejících s tzv. automatizovanou jízdou nákladních vozidel. Tzv. platooning, neboli jízda v četách tří až deseti nákladních vozidel, využívá výhodného elektronického propojení vozidel, jejichž podélná i příčná jízda může být řízena a kontrolována z prvního vozidla. Navíc celá jízdní četa využívá výhodných aerodynamických podmínek, tzv. slipstreamu. Jde o to, že vozidla jedoucí v rozestupech řádově deseti až patnácti metrů těží z podstatně menšího aerodynamického odporu celé čety a šetří tak spotřebu paliva. Všechna vozidla jedoucí v tzv. platoonu jsou spojena elektronickou komunikací typu V2V. První vozidlo – řídící – diktuje ostatním jak rychlost, tak směr jízdy, ostatní vozidla se závisle „vezou“. Navíc se MAN angažuje například též v projektu aFAS zaměřeném na vývoj tzv. bezpečného vozidla bez řidiče schopného poskytovat služby komunálního charakteru při údržbě silniční a dálniční sítě.

Premiéra roku: MAN TGE

V historii značky MAN je to poprvé, co automobilka s modelem MAN TGE vstupuje do segmentu dodávkových vozidel. Jde o unikátní možnost kompletace nabídky vozidel řešících dopravní úkoly v segmentech celkové hmotnosti od 3,5 tuny do standardně 44 tun, v rámci specializované nabídky ještě více.

(lan)

spinner