BMW úspěšně testovala Iveco Stralis NP s LNG pohonem

BMW úspěšně testovala Iveco Stralis NP s LNG pohonem

Německá automobilka BMW testovala v rámci pilotního logistického projektu tahače IVECO Stralis NP s plynovým pohonem. IVECO více než dvě desetiletí vyvíjí inovativní technologická řešení využívající zemní plyn a v současné době je jediným výrobcem, který nabízí nákladní vůz s čistě plynovým pohonem (Stralis NP) určený pro dálkovou dopravu.

IVECO nyní uvedl na trh další řadu, Stralis NP 460, která je vybavena nejnovější generací automatické převodovky. Vůz se pyšní britským ekologickým oceněním Low Carbon Truck of the Year.

Zkušební provoz ukázal, že model Stralis NP 400 poháněný zkapalněným zemním plynem (LNG) hladce zvládl na jednu nádrž trasu mezi Štýrem (Steyr) a Řeznem (Regensburg) dlouhou 530 km. Alternativní pohon prokázal lepší využitelnost v těžké nákladní dopravě než například tahač s elektrickým pohonem, který by pro stejně dlouhou trasu potřeboval několik zastávek pro dobíjení akumulátorů.

Thomas Irrenhauser, supervizor pilotního testování BMW v rámci projektu Inovace a Průmysl 4.0, považuje LNG za „rozumnou a udržitelnou alternativu ke konvenční naftě“, a to v dlouhodobé perspektivě. V přímém srovnání byly naměřeny emise NOx nižší až o 60 procent. Produkovaná úroveň hluku se snížila až o 50 procent. Emise pevných částic se podařilo eliminovat prakticky kompletně.

Prezident automobilky IVECO Pierre Lahutte k tomu dodal: „Jsme velmi hrdí na to, že se náš partner BMW rozhodl přistoupit k naší vizi budoucnosti nákladní dopravy a logistiky. Zemní plyn je dalším krokem k trvale udržitelnému rozvoji. Registrujeme rostoucí komunitu uživatelů, kteří sázejí na LNG. Řada z nich volí produkty značky IVECO při budování vozového parku s plynovým pohonem. Zúročují se tak více než dvacetileté zkušenosti s vývojem v tomto automobilovém segmentu.“

Logistika stále více začíná spoléhat na technologii LNG/CNG, protože jde o účinný způsob, jak snížit ekologickou zátěž a vyhovět zpřísňovaným emisním normám. IVECO podle svých představitelů vizionářsky rozpoznalo potenciál zemního plynu pro silniční nákladní dopravu: palivo přináší úsporu 20 až 40 procent, pokud jde o náklady na pohonné hmoty, snižuje spotřebu paliva až o 15 procent ve srovnání s naftou, a navíc přináší nezanedbatelný benefit v podobě podstatně tiššího provozu. Kamiony s LNG se vyznačují nižší produkcí emisí CO2 i NOx.

Samotné testování probíhalo dva týdny za účasti spediční společnosti Duvenbeck, která zajišťovala soupravou s LNG tahačem Iveco Stralis NP 400 každodenní přepravu pohonných jednotek pro kamiony z výrobního závodu v rakouském Štýru do montážního závodu v německém Řezně.

(mm)

Foto: Iveco

spinner