​Blíží se konference o nových trendech v silniční nákladní dopravě

​Blíží se konference o nových trendech v silniční nákladní dopravě

1.10. - Dne 18. října se v TOP Hotelu Praha pod záštitou ministra dopravy uskuteční konference s názvem „Kamiony bez řidičů, doprava bez dopravců?“, kterou pořádá Sdružení ČESMAD Bohemia. Zaměřena bude na aktuální trendy v silniční nákladní dopravě a na výzvy, kterým dopravci dnes čelí, případně v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností čelit budou.
„Podstatné je, že silniční doprava jako odvětví se musí rozvíjet a nemůže ignorovat inovace. Stále více se hovoří například o digitalizaci a Průmyslu 4.0, což jsou jen jedny z výzev, na něž dopravci musí reagovat, aby obstáli v konkurenci na trhu, a to nejen v České republice, ale i v celé Evropě,“ řekl generální tajemník sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.
„A stejně tak je třeba tyto novinky brát na vědomí proto, aby dopravní firmy byly schopny reagovat na měnící se přání svých zákazníků. Jsou zde technologické inovace, které mohou naprosto zásadním způsobem změnit podobu silniční dopravy. I proto jsme zvolili provokativní název Kamiony bez řidičů, doprava bez dopravců? Ne že bychom si právě toto přáli, ale vidíme náznaky různých řešení, která takový vývoj předjímají – například že část provozních operací dopravců by se mohla přestěhovat k výrobcům vozidel, či spíše k nějakým nově vytvořeným sítím zapůjčovatelů vozidel. Je třeba, aby dopravci tyto nově se utvářející trendy znali, dokázali se s nimi vyrovnat a udrželi si tak i nadále svou pozici na trhu,“ řekl Vojtěch Hromíř.
Legislativní pozadí
Konference bude podle něj rozdělená na tři tematické části. „První jsme dali název Legislativní diktát, protože právě tak mnohé nové zákony a nařízení vnímáme. Příkladem může být Úmluva o ochraně ovzduší, v níž je extrémní tlak na snižování emisí CO2. To vede výrobce vozidel i jejich uživatele, aby se více orientovali na pohony alternativní k naftovým. Otázkou ovšem je, jak jsou tato řešení reálná v oblasti užitkových vozidel. Budeme se proto bavit jak o nových emisních pravidlech, tak o alternativních pohonech využívajících za zdroj energie plyn, elektřinu, případně vodík,“ uvedl Vojtěch Hromíř.
Nová legislativa se však podle něj nedotýká jen motorových vozidel, ale i přípojných, konkrétně jde o povinnou instalaci systémů, které měří hmotnost přímo na návěsu.
„Velkým tématem jsou dnes tzv. smart tachografy. Nemyslím si sice, že to bude velká spása, ale skutečnost je taková, že od roku 2019 se již mají začít montovat. A v současné době se v evropských strukturách diskutuje o možnosti jejich retrofittingu, tedy o tom, že by se během několika let povinně instalovaly i do starších vozidel. Je ovšem otázkou, zda je to po technické stránce vůbec možné,“ řekl Vojtěch Hromíř.
Digitalizace v dopravní firmě
Druhá část konference bude zaměřena na činnost uvnitř firmy a na to, jak nové technologie mohou pomoci optimalizovat provoz a řízení společnosti.
„Například v oblasti digitalizace chceme podrobně přiblížit elektronický list CMR. Česká republika již před několika lety osvíceně přistoupila k dodatku úmluvy CMR, který umožňuje nahradit stávající papírové listy CMR jejich elektronickou verzí. Myslíme si, že toto nové řešení by firmám přineslo velké administrativní úspory,“ řekl Vojtěch Hromíř.
Pozornost bude věnovaná rovněž tzv. sdíleným službám. „Slyšíme dnes například o uberizaci silniční dopravy a objevují se různá smart řešení. Je otázkou, nakolik se v praxi skutečně prosadí, ale důležité je, aby dopravci i o těchto možnostech věděli. Ať již proto, že v nich může být potenciál pro úsporu nákladů a rozvoj firmy, nebo naopak proto, že by v nich mohla být i určitá hrozba,“ řekl Vojtěch Hromíř.
Automatizovaná vozidla
Třetí část konference bude věnována automobilům bez řidičů. „Budeme se bavit o autonomních vozidlech, a především o tom, v jakém horizontu je reálné, že tato vozidla budou schopná i běžného provozu. Samozřejmě dojde i na platooning a hovořit budeme také o jednodušším, a přesto velice účinném řešení pro zefektivnění silniční nákladní dopravy – o větších, tzv. modulárních soupravách, které již řadu let běžně jezdí v severských zemích,“ řekl Vojtěch Hromíř.
„Na konferenci se velice těším. Věřím, že bude zajímavá pro každého, kdo chce provozovat moderní dopravní společnost, která pružně reaguje na požadavky dnešní doby. Jsme rádi, že konferenci poskytl záštitu i pan ministr Dan Ťok. Chápeme to jako potvrzení, že ministerstvo si nezbytnost inovací a digitalizace v oboru dopravy jasně uvědomuje,“ dodal Vojtěch Hromíř.

(lan)

Přihlásit na konferenci se lze na adrese: konference.prodopravce.cz


Stručný program konference
1. část Legislativní diktát - Emisní zaklínadla a jejich dopad na budoucnost dopravy. Jsou řešením alternativní zdroje energie? Co bude pohánět kamiony v blízké budoucnosti? Budou on-board váhy ještě přesnější a tachografy ještě chytřejší?
Emisní zaklínadla: Pavel Štěrba (TÜV SÜD Czech, s. r. o.)
Ekologie a ekonomika plynových motorů: Miroslav Jurka (IVECO CZ & SK)
Alternativní paliva, elektromobilita a hybridy: Štěpán Venhoda (Scania Czech Republic, s. r. o.)
Povinné on-board váhy: Jiří Novotný (CDV, v. v. i.)
Smart tachografy a jejich využití: Jan Hlavatý (TACHTEK Solutions, s. r. o.)
2. část: Digitalizace a sdílené služby
Jak se mění silniční doprava v digitálním věku? Vymizí papírové doklady? Zasáhne „uberizace“ silniční dopravu?
e-CMR, digitalizace dokladů: Vojtěch Hromíř (ČESMAD Bohemia, z. s.)
Aplikace aplikací, sdílené služby: Zdeněk Říha (ČVUT)
Vize SMART technologií: David Dohnal (Openmatics, s. r. o.)
3. část: Auta bez řidiče
Jaký je řidič „generace Y“? Dočkáme se vozidel bez řidičů? Za jak dlouho? Jsou na to současné silnice připravené? Jak funguje platooning? Jaké jsou trendy v konstrukci nákladních vozidel? Dočkáme se dlouhých souprav?
Cesta k vozidlu bez řidiče: Zdeněk Hanzálek (ČVUT)
Možné změny v tradiční dopravě pohledem psychologie: Martin pospíchal (Univerzita Karlova)
Používané a testované autonomní systémy, platooning: David Chleboun (MercedesBenz Trucks Česká republika, s. r. o.)
Modulární vozidla a jiné technické trendy: Michal Havránek (EWT, spol. s r. o)

spinner