​BGL: Dopravci i logistici odmítají omezení tranzitu přes Brenner

​BGL: Dopravci i logistici odmítají omezení tranzitu přes Brenner

13.12. - Evropská dopravní a logistická sdružení vyzvala předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyenovou, aby konečně zakročila proti Rakousku, které komplikuje tranzit přes Brenner.

Rakouská protitranzitní politika již léta masivně omezuje nákladní silniční dopravu v Tyrolsku. To vede ke značným překážkám při udržování služeb a přepravě zboží přes jeden z nejdůležitějších tranzitních koridorů v EU, kterým denně projede přibližně 7000 nákladních automobilů. Vzhledem ke zhoršení situace 13 dopravních a logistických sdružení z celé EU napsalo dopis předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, v němž vyjádřilo své znepokojení nad obtížemi při přepravě zboží po silnici přes Tyrolsko. Znovu vyzývají Evropskou komisi, aby plnila svou úlohu strážce smluv EU a zastavila nezákonná opatření Rakouska proti tranzitní dopravě.

Již v březnu 2021 zaslala sdružení dopis předsedovi Evropské komise, v němž upozornila na naléhavou potřebu zásahu Evropské komise a zahájení řízení o porušení povinnosti proti Rakousku). Tento dopis zůstal bez odpovědi a Evropské komise od té doby požadavky dopravního průmyslu nevnímá.

Nový dopis obsahuje příklady negativních dopadů rakouské tranzitní politiky, například blokové odbavení v Tyrolsku, které koncem listopadu vyústilo ve vážnou srážku s cisternou. Dálnice A8 musela být následně na 24 hodin uzavřena v obou směrech. To mělo za následek kilometrové dopravní zácpy v Bavorsku. Vzhledem k tomu, že se časové úseky, ve kterých mohou nákladní vozidla přes Brenner projíždět, stále zmenšují, dochází v Bavorsku pravidelně k obrovským zácpám o délce až 70 km. To vede k nepřijatelnému zatížení obyvatel a životního prostředí na německé straně údolí řeky Inn. Postižení řidiči kamionů navíc musí čekat v dopravních zácpách v nejistých podmínkách a bez přístupu k hygienickým zařízením. To představuje významnou výzvu pro logistický průmysl, který se v současné době i tak potýká s dramatickým nedostatkem pracovních sil.

V roce 2020 projelo po brennerské dálnici přibližně 2,31 milionu nákladních vozidel. K jejich přesunu na železnici by bylo zapotřebí 428 kolejových vlaků denně. V současné době jezdí přes Brenner jen asi 30 vlaků Ro-La denně. Železnice v dohledné budoucnosti neposkytne dostatečnou kapacitu pro přesun nákladní silniční dopravy. Dokončení Brennerského tunelu se očekává nejdříve v roce 2032. Dokončení přístupových cest na německé a italské straně bude pravděpodobně trvat desítky let. Odvětví dopravy a logistiky proto vyzývá Evropskou komisi, aby konečně přijala opatření k ukončení neudržitelných hospodářských a sociálních dopadů tyrolské tranzitní politiky. Sdružení požadují řešení, která by již nyní zajistila volný pohyb zboží přes Tyrolsko.

(lan)

Foto: Pixabay

spinner