​Automobilkám hrozí kvůli dieselgate žaloby u soudů zemí EU

​Automobilkám hrozí kvůli dieselgate žaloby u soudů zemí EU

3.4. - Spotřebitelé z Evropské unie by měli mít možnost žalovat automobilky u národních soudů, pokud si pořídili vůz se softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Řekl to generální advokát Soudního dvora Evropské unie Campos Sánchez-Bordona. Jestliže se s tímto postojem ztotožní i vrcholný orgán unijní justice, Volkswagenu hrozí záplava žalob od unijních spotřebitelů. Německý koncern na žádost agentury Reuters o komentář zatím nereagoval.

Na Soudní dvůr se obrátil rakouský soud, který se zabývá požadavkem sdružení spotřebitelů VKI. To zastupuje 574 majitelů vozů, které mají dotyčný software. Rakouská strana chtěla vědět, zda případ spadá do její jurisdikce.

Generální advokát Campos Sánchez-Bordona uvedl, že podle obecného pravidla by se stěžovatelé měli obrátit na soud v místě bydliště. V případě občanskoprávních deliktů je také možné žalobu podat u soudu v místě, kde se škodná událost stala. Sánchez-Bordona došel k závěru, že místem, kde se škoda stala, je místo, kde bylo auto zakoupeno.

Sdružení VKI žádá jako kompenzaci rozdíl mezi cenou, kterou spotřebitelé za auto zaplatili, a cenou auta s upraveným softwarem. Chce také krytí budoucích škod, jako je pokles hodnoty, pokud bude auto kvůli emisím čelit dopravním omezením.

"Kupci aut, u kterých firma software upravila, mohou tuto firmu žalovat u soudů těch členských států, kde byla auta pořízena," uvedl Soudní dvůr v prohlášení.

Soudní dvůr zpravidla rozhodne do dvou měsíců. Soudci se těchto rozhodnutí ve většině případů drží, i když to není jejich povinnost.

Koncern Volkswagen Podle zprávy Evropské komise vybavil v Rakousku upraveným softwarem 360 000 aut.

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňoval manipulovat s testy emisí. Auta díky tomu při kontrolách produkovala výrazně méně emisí než při běžné jízdě. V centru aféry, která se týká i více než milionu vozů Škoda Auto, stál motor EA189. Ale ani jeho nástupce EA288, který koncern využívá od roku 2012, není podle médií bezproblémový.

Náklady na pokuty, svolávací akce a na vyrovnání v civilních sporech po celém světě už Volkswagen přišly na více než 33 miliard USD (zhruba 840 miliard Kč). Rekordní pokutu dostala německá automobilka také loni v prosinci v Austrálii, kde jí za skandál kolem falšování emisí byla uložena pokuta 125 milionů AUD (1,9 miliardy Kč).

Ve Spojených státech zaplatil Volkswagen majitelům vozů, jednotlivým státům, regulačním orgánům pro otázky životního prostředí a prodejcům aut odškodné 25 miliard USD (636 miliard Kč) a nabídl, že vykoupí 500 000 dotčených vozů.

(čtk)

Foto:Pixabay

spinner