​Asociace EFA požaduje kvalitní přípravu budoucích řidičů

​Asociace EFA požaduje kvalitní přípravu budoucích řidičů

28.4. - Praha hostila důležité zasedání Evropské asociace autoškol EFA, kterého se účastnili zástupci řady evropských zemí. Kromě běžné agendy byla pozornost věnována i kvalitní přípravě mladých a začínajících řidičů. Na tomto zasedání byl také přijat a vydán strategický dokument v podobě Charty pro vysokou kvalitu vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

I když jsou evropské silnice z celosvětového pohledu dlouhodobě nejbezpečnější, přesto na nich vloni zahynulo 25 500 lidí. „Pokud se jedná o počet usmrcených na jeden milion obyvatel, v Evropské unii je to jen třetina celosvětového průměru. Problémem však zůstává nehodovost mladých a začínajících řidičů. Je naprosto alarmující, že třetina mladých mužů v EU ve věku 17 – 24 let, kteří každoročně zemřou, jsou oběti dopravních silničních nehod,“ konstatuje dopravní expert Roman Budský, jeden z vystupujících na zasedání EFA. Ke snížení této nelichotivé statistiky by měla přispět i nově přijatá „pražská“ Charta pro vysokou kvalitu vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

Jejím cílem je působit na širokou veřejnost, jakož i na evropské a národní instituce. Podle tohoto strategického dokumentu je potřebné zajistit vysokou úroveň přípravy řidičů pod dohledem kvalitních profesionálů, což mohou zajistit pouze náležitě připravení a kvalifikovaní učitelé autoškol. „Je třeba si uvědomit, že řidičské průkazy nejsou komerčním produktem, který si lze jednoduše koupit. Budoucí řidiči si musí osvojit alespoň minimální standardy znalostí a dovedností, což zajistí pouze řidičská příprava odpovídající svým pojetím moderním evropským požadavkům,“ říká předseda EFA John Lepine.

EFA navrhne Evropské komisi úpravu směrnice 2006/126/ES, která by dovolila řidičům s již absolvovanou zkoušku na řidičské oprávnění skupiny B s manuální převodovkou provádět výcvik

i zkoušku při rozšíření na B+E (osobní vozidlo s přívěsem a celkovou hmotností nad 3 500 kg) na vozidle s automatickou převodovkou. Toto oprávnění by následně platilo i na soupravu B+E taženou vozidlem s manuální převodovkou. Došlo by tak ke zrovnoprávnění postupu, který je při rozšíření na řidičská oprávnění pro nákladní automobily a autobusy používán už dnes.

(tj)

spinner