ČESMAD Bohemia

Ani dvacetiprocentní přesun ze silnice na železnici není reálný

Ani dvacetiprocentní přesun ze silnice na železnici není reálný

Za reálný nepovažuje Sdružení ČESMAD Bohemia ani převod 20 procent tranzitní kamionové dopravy ze silnice na železnici, natožpak osmdesátiprocentní, jak o něm hovořil začátkem května v Otázkách Václava Moravce v České televizi poslanec za hnutí Úsvit Petr Adam.

Ministr dopravy Dan Ťok v diskusi uvedl, že za úspěch by považoval, kdyby se podařilo přesunout dvacet procent tranzitní dopravy. Kamionů se určitě nezbavíme, tak reagoval na návrh Petra Adama vybudovat u hranic České republiky překladiště, na nichž by se nakládaly kamiony a dopravovaly přes území ČR výhradně po železnici. Podle poslance má vláda navíc v rukou dva hlavní nástroje pro omezení tranzitní kamionové dopravy – určuje výši mýtného a kontroluje železničního dopravce ČD Cargo. Podle ministra však zvýšení mýtného není všelékem a změna tarifů je i politickou záležitostí.

„Za reálný nepokládáme ani převod 20 procent dopravy ze silnice na železnici. Osmdesátiprocentní převedení tranzitní kamionové dopravy na železnici, o kterém mluvil v televizní debatě pan poslanec Adam, není ani z říše snů. Je to takový nesmysl, že znemožňuje vést alespoň trochu odbornou debatu,“ uvedl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Čekat lze spíše posílení silnice

„V České republice je stále ještě o něco málo větší podíl železnice než v západní Evropě a my se k ní naštěstí přibližujeme, než abychom šli opačným směrem. Upřímně řečeno, předpokládáme spíš ještě větší posilování výkonů silniční dopravy na úkor železnic. Evropa investuje desítky let stovky miliard do vidiny převodu zboží na železnice a žádný hmatatelný výsledek se nedostavil, spíš naopak. Je řada objektivních důvodů, aby se tento trend nezměnil,“ řekl Martin Felix.

Nejde jen o kapacitu železnice

Důvodů, proč tento převod není reálný, je podle něj více a kapacita železnic je jedním z nich. „Jistě, jsou nevytížené tratě, ale tam bohužel nikdo nic vozit nechce. Tam, kde by byl zájem, je již nyní přeplněno. Víme, jaké s tím má problémy společnost provozující kombinovanou dopravu Bohemiakombi, ve které má ČESMAD Bohemia podíl. Jsou ale i výhody silniční dopravy, které ze své podstaty nikdy železnice nezvrátí ve svůj prospěch. Je to například fakt, že silniční doprava není svázána jízdními řády a neměnnými cestami, je dostupná kdekoliv a kdykoliv, nabízí stoprocentní pokrytí daných oblastí a schopnost adaptovat se na výrobní rytmus, zvládá jakýkoliv dopravní úkol (různé nástavby) a v neposlední řadě spojuje místa nejkratší cestou. Vždyť v celé Evropě je hustota silniční sítě více než osmkrát větší než kolejí. Dále je třeba si uvědomit, že 90 procent nákladů je přepravováno místně, k čemuž se železnice nehodí,“ upřesnil Martin Felix.

Proti hovoří i zahraniční studie

„Nepochybuji, že naše železnice má velké rezervy, ale ani jejich využití a zlepšení celkového stavu žád-ný dramatický obrat nepřinese. Podle zahraničních studií v případě, že by železniční přeprava stoupla o 50 procent, což je velmi nepravděpodobná hypotéza, by byl provoz těžkých vozidel snížen jen o tři procenta a celkový silniční provoz dokonce jen o 0,2 procenta. Co se týká hromadné osobní dopravy, myslím si naopak, že by se kraje objednávající si dopravní obslužnost měly začít chovat jako dobří hospodáři a začít u nevytížených vlakových spojů uvažovat o jejich nahrazení autobusy. Vypravovat vlak, kde je méně než 20 cestujících, je ekonomický nesmysl a mrhání veřejnými prostředky, když by jeho práci zvládl ekologicky šetrnější a pro cestující v drtivé většině pohodlnější autobus, jehož jeden kilometr je dotován zhruba šestkrát nižší částkou než u vlaku,“ dodal Martin Felix.

(lan)

spinner