​ACEA: Pouze jedno z devíti nabíjecích míst v EU je rychlé

​ACEA: Pouze jedno z devíti nabíjecích míst v EU je rychlé

Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) upozorňuje politiky v EU na dvojí problém s nabíjecí infrastrukturou pro elektromobily: nejenže je v celém regionu flagrantní nedostatek nabíječek, ale jen málo z nich dokáže skutečně nabíjet vozidla přijatelnou rychlostí.

ACEA bije na poplach v době, kdy se vlády jednotlivých států a Evropský parlament chystají připravit svá stanoviska k nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR), které Evropská komise navrhla v červenci. Nařízení AFIR je ústřední součástí evropského klimatického balíčku „Fit for 55“, který zahrnuje také nové cíle pro emise CO2 z automobilů.

Z přibližně 225000 veřejných nabíječek, které jsou v současné době v EU k dispozici, je pouze 25000 vhodných pro rychlé nabíjení. Jinými slovy, pouhé jedno z devíti evropských nabíjecích míst je rychlonabíječkou (s výkonem vyšším než 22kW). Zbývající nabíjecí místa (s kapacitou 22kW nebo méně) zahrnují mnoho běžných nebo zahradních zásuvek s nízkou kapacitou.

Nabíjení elektromobilu pomocí jedné z těchto 200000 nízkonapěťových zásuvek může trvat i celou noc. Naproti tomu při použití vysokokapacitní rychlonabíječky se tato doba může zkrátit na méně než hodinu. Rychlonabíječky však stále tvoří jen zlomek (11%) evropské sítě infrastruktury.

„Abychom přesvědčili více občanů, aby jezdili na elektřinu, musíme odstranit všechny problémy spojené s nabíjením,“ řekl generální ředitel ACEA Eric‑Mark Huitema.

„Lidé musí ve svém každodenním prostředí vidět dostatek nabíječek a tato nabíjecí místa musí být rychlá a snadno použitelná – bez nutnosti čekat v dlouhých frontách,“ dodal.

„Nabíjení by mělo být stejně pohodlné a jednoduché, jako je dnes tankování. Bohužel návrh AFIR není ani zdaleka tak ambiciózní, aby tohoto cíle dosáhl. Navíc je zcela nesouladný s navrhovanými novými cíli pro emise CO2 u automobilů,“ varoval Eric‑Mark Huitema.

ACEA proto naléhavě žádá Evropský parlament a Radu, aby návrh Komise výrazně posílily, a zajistily tak, že Evropa bude moci do roku 2030 vybudovat hustou síť dobíjecí a tankovací infrastruktury, včetně dostatečného počtu rychlonabíječek v každém členském státě EU.

(lan)

Ilustrační foto: Škoda Auto

spinner