Vyšetřovací výbor Kongresu USA žádá po rejdařích informace o jejich hospodaření

Vyšetřovací výbor Kongresu USA žádá po rejdařích informace o jejich hospodaření

10.3. - Společnosti Hapag-Lloyd, CMA CGM a Maersk byly Kongresem USA požádány o poskytnutí podrobných informací o pozadí svých přepravních sazeb, příplatků a vysokých zisků. V dopisech adresovaných osobně příslušným generálním ředitelům dopravců vyzývají předsedové dvou podvýborů Kongresu, James E. Clyburn a Raja Krishnamoorthi, společnosti, aby do 16. března odpověděly na podrobný dotazník. Dotazy, které jednotlivě odpovídají na příslušné okolnosti dopravců, se v podstatě točí kolem stejné základní otázky: Jak lze vysvětlit, že provozní náklady lodních společností vzrostly mnohem méně než příslušné příjmy nebo přepravní sazby? Podle kongresového výboru se náklady Hapag-Lloydu zvýšily meziročně v prvních devíti měsících roku 2021 o 16 procent; průměrná přepravní sazba dosažená společností Hapag-Lloyd se však ve srovnání se stejným obdobím zvýšila o 66 procent. Tento nepoměr existuje podle amerického výboru také u CMA CGM. Provozní náklady vzrostly za prvních devět měsíců loňského roku o 28 procent, zatímco tržby vzrostly o téměř 73 procent. Naproti tomu v Maersku se provozní náklady v roce 2021 zvýšily o 21 procent, ale průměrné přepravní sazby se zvýšily o 83 procent.

Žádost amerického Kongresu je další eskalační fází ve stále ostřejším vyšetřování USA ohledně obchodního chování liniových přepravních společností. Nedávno americký prezident Joe Biden ve svém projevu o stavu Unie oznámil, že dojde k posílení spolupráce mezi americkým ministerstvem spravedlnosti a Federální námořní komisí (FMC). Ministerstvo spravedlnosti by mělo podpořit vyšetřování FMC a pomáhat zajistit, aby byla dodržována ustanovení zákona o námořní dopravě. Obchodní praktiky společností liniové dopravy, které mají být v budoucnu stále více sledovány z hlediska protisoutěžního obchodního chování, jsou předmětem zvláštního zkoumání.

Tři dopravci musí poskytnout velké množství dokumentů. Patří mezi ně také interní a externí komunikace, výsledky průzkumu trhu a především informace vyměňované s jinými dopravci, které by mohly souviset se sazbami za přepravu, příplatky a dalšími poplatky.

SSL ČR

Ilustrační foto: Hapag-Lloyd 

spinner