​Střední východ zůstává tahounem kontejnerové námořní dopravy

​Střední východ zůstává tahounem kontejnerové námořní dopravy

Světová kontejnerová námořní doprava zaznamenala nejvýraznější růst na indickém subkontinentu a na Středním východě, a to o 5,1 procenta. Podle zprávy poradenské společnosti BCG (The Boston Consulting Group) byly největšími tahouny růstu v regionu v letech 2014 až 2015 Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty, přičemž tento trend pokračuje.

Globální obchod se ovšem podle expertů BCG musí vyrovnat se zpomalením poptávky po kontejnerové přepravě – pro situaci se začal používat termín „nový standard“. Poptávka sice během roku 2014 stoupla, avšak na sklonku roku 2015 tempo růstu kleslo a průměrné hodnoty byly pro sektor zklamáním (růst pouze o 1,9 procenta). Zpráva BCG uvádí, že z hlediska komodit jsou nejvíce zastoupeny chemické produkty.

Na turbulentní situaci na trhu rejdaři nejčastěji reagují snahou o snižování jednotkových nákladů a investují do nových, úspornějších a větších plavidel. Současně ale vzrostly nadbytečné přepravní kapacity a převis nabídky nad poptávkou srazil přepravní tarify dolů.

BCG zkoumala výkony na šesti největších obchodních trasách, které dohromady realizují více než 80 procent globálního kontejnerového obchodu: Asie–Evropa, přes Tichý oceán (Transpacific), vnitroasijský obchod (včetně „uvnitř“ Číny), indický subkontinent a Střední východ, Latinská Amerika a Afrika. Pozoruhodně dobře si vedly trasy Asie–Evropa (včetně vnitroevropského provozu), spoje přes Pacifik a v oblasti indického subkontinentu a Středního východu. Dílčím zklamáním byl propad vnitroasijského obchodu, v minulosti silného motoru růstu. Experti BCG upozornili na řadu proměnlivých faktorů, jako jsou změny v poptávce spotřebitelů i průmyslových podniků a pokračující strukturální proměna řady velkých ekonomik, především čínské.

(tj)

spinner