Kontejnerová plavba

Nová aliance G6 v dubnu zahájí tažení proti Maersku

Nová aliance G6 v dubnu zahájí tažení proti Maersku

V pravidelné námořní kontejnerové dopravě mezi Asií a Evropou se právě nově rozdávají karty. Rejdařství Hapag-Lloyd a pět jeho asijských partnerů, kteří dosud spolupracovali v rámci sdružení Grand Alliance a New-World-Alliance, začnou od dubna působit pod hlavičkou nové aliance G6. V její podobě hodlají vytvořit silnou konkurenci vůči nabídce, s níž dosud vládnou trhu rejdaři jako Maersk Line, CMA CGM nebo MSC.

Aliance, kterou spolu s Hapag-Lloyd tvoří rejdařství APL, Hyundai Merchant Marine (HMM), Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Nippon Yusen Kaisha (NYK) a Orient Overseas Container Line (OOCL), bude provozovat celkem devět společných služeb. Těžištěm jejich nabídky budou denní odjezdy z nejdůležitějších evropských a asijských přístavů, kratší tranzitní časy a větší pokrytí přístavů.

Sedm kontejnerových služeb bude v provozu mezi Asií a severozápadní Evropou, dvě budou směřovat z/do Středozemního a Černého moře. Celkem bude nová aliance obsluhovat přes čtyřicet přístavů. Na všechny služby nasadí celkem devadesát plavidel, některá z nich až s kapacitou 14 tisíc TEU. Další nová plavidla hodlají partnerská rejdařství G6 Alliance uvést do provozu v průběhu příštích třiceti měsíců. To pro ně představuje ideální příležitost začít využívat moderní lodě a optimalizovat kapacity.

Poprvé do Gdaňsku

Poprvé se v nabídce členů nové aliance objeví Baltské moře s přístavy Gdaňsk a Göteborg. Hapag-Lloyd s partnery tímto krokem reaguje na služby Maersku, v jehož nabídce je Gdaňsk již delší dobu. Rejdaři sdružení v alianci G6 jsou v relaci připraveni nasadit lodě s přepravní kapacitou 64 600 TEU.

Frekvence i pokrytí přístavů jsou jednoznačně namířeny proti konkurenčním službám rejdařství Maersk a MSC/CMA CGM. Na trasách mezi Asií a severní Evropou mají členové Aliance G6 zhruba stejný podíl jako Maersk Line – kolem 23 procent, zatímco MSC/CMA CGM na něm podle odhadu expertů drží podíl asi 15 procent.

Nová aliance nevznikne fúzí starších kooperačních uskupení Grand Alliance a New-World-Alliance. Podle zdrojů z rejdařství Hapag-Lloyd představuje další způsob využití volných kapacit. Kontejnerové tarify jsou kvůli extrémnímu nadbytku přepravních kapacit pod silným tlakem. Novým produktem hodlají rejdaři nepříznivý trend zvrátit a obsadit nové pozice.

n

spinner