Přístav Hamburk

Největší kontejnerová loď připlula do Hamburku

Největší kontejnerová loď připlula do Hamburku

Poprvé v historii odbavil přístav Hamburk loď o objemu 19 100 TEU. Gigantické plavidlo CSCL Globe připlulo do přístavu minulý týden. Jedná se o v současnosti největší kontejnerovou loď nasazenou na pravidelné trase mezi Evropou a jihovýchodní Asií. Čína tak letos v Hamburku dále rozšiřuje svou pozici vedoucího obchodního partnera v přepravě kontejnerů. Za loňský rok by podle zatím předběžných odhadů přístavní správy mělo být v obchodu s Čínou dosaženo tří milionů TEU.

Obří loď o délce zhruba 400 metrů a šířce 59 metrů s ponorem 16 metrů postavily pro čínského rejdaře Shipping Container Lines loděnice Hyundai Heavy Industries v Jižní Koreji. Ty také dodají v průběhu letošního roku další čtyři sesterské lodě tohoto plavidla. Během svého prvního pobytu v hamburském kontejnerovém terminálu CSCL Globe vyložila a naložila zhruba 11 tisíc TEU.

Obchod s Asií dále poroste

„V příštích letech očekáváme pokračování růstu na obchodní trase mezi východní Asií a Evropou a chceme na této trase rozšířit náš podíl,“ uvedl při příjezdu CSCL Globe do Hamburku Niels Harnack, generální ředitel společnosti China Shipping Agency (Germany) GmbH. „Přístav Hamburk hraje v našich záměrech klíčovou roli,“ dodal a dále zdůraznil, že pro efektivnější provoz bude třeba další vybagrování a rozšíření plavebního kanálu na dolním a vnějším Labi. „Omezení ponoru znemožňuje našim plně naloženým lodím plavbu po Labi a musíme ponechávat část nákladu v Rotterdamu,“ vysvětlil Niels Harnack. Jeden metr hloubky navíc by umožnil megakontejnerovým lodím, jako je CSCL Globe, na Labi zvýšit přepravovaný náklad o 1000 TEU.

Čína v čele překladu kontejnerů v hamburském přístavu

Kontejnerové přepravě v Hamburku dominuje Čína. Zhruba jeden ze tří kontejnerů, které procházejí přístavem Hamburk, pochází z Číny nebo do této země putuje. Přístavní správa očekává, že by překlad kontejnerů v hamburském přístavu směřujících z a do Číny za loňský rok mohl dosáhnout tří milionů. V loňském roce bylo v Hamburku do konce třetího čtvrtletí v kontejnerové dopravě s Čínou přeloženo 2,3 milionu TEU, což představuje impozantní nárůst o 12,8 procenta. V přepravovaném zboží dominují potraviny a nápoje, chemické výrobky, stroje a zařízení i domácí spotřebiče, dále dřevěné výrobky, papír, buničina, tiskoviny, kovy a kovodělné výrobky.

Rozšíření labského kanálu nepočká, uskuteční se ještě letos

S pokračujícím růstem kontejnerové dopravy a se zvyšujícím se nasazováním obřích kontejnerových lodí na trasách do Číny je v Hamburku stále zřejmější, že přístav nemůže dále čekat s bagrováním a rozšiřováním navigačních kanálů na Labi. Prohloubení kanálu se musí za každou cenu uskutečnit v letošním roce, zdůraznil člen výkonné rady marketingu přístavu Hamburk Axel Mattern. Rovněž viceprezident China Shipping Yu Zenggang při příjezdu CSCL Globe uvedl, že věří, že prohloubení a rozšíření labského kanálu pro lepší manipulaci s loděmi bude učiněno. „Je to obzvláště důležité nejen pro naše megakontejnerové lodě, ale tato infrastrukturní opatření mají význam také pro naše klienty, kteří na Hamburk spoléhají,“ zdůraznil Yu Zenggang.

Těsné vztahy Hamburku s Čínou dále rostou

V obchodním rejstříku města Hamburk je v současnosti zapsáno více než 500 čínských firem. Čínský obchod tak v přístavním městě zapustil pevné kořeny. Rovněž více než 700 hamburských společností udržuje obchodní styky s Čínou, 140 z nich má své pobočky přímo v ČLR. Také samotný přístav Hamburk má svá zastoupení v Šanghaji a v Hongkongu.

(pat)

spinner