​Na světových mořích se bojuje o volné kapacity

​Na světových mořích se bojuje o volné kapacity

Zájem o zboží ze zámoří je v současnosti velký, způsobilo to však jeden velký problém – náklady na lodní dopravu tak mnohonásobně rostou. Pociťují to i čeští obchodníci – musejí se potýkat se zpožděním dodávek i s tím, jak nastavit konečnou cenu, aby byla ještě přijatelná pro zákazníka.

Na začátku minulého roku se námořní doprava mezi Asií a Evropou s tím, jak Čínu jako první zasáhla pandemie koronaviru, výrazně utlumila. Když se ale vzpamatovala Asie, COVID‑19 a s ním spojená omezení dopadly pro změnu na Evropu. Došlo k omezení dopravy a kontejnery zůstaly „zaparkované“ v přístavech cílových zemí – tedy v Evropě či USA. Podle odhadů se obrat globální kontejnerové dopravy loni celkově snížil o čtyři až pět procent.

V druhé polovině roku ovšem začal u zákazníků zájem o zboží znovu výrazně růst. A čínská ekonomika se rozjela opět naplno. Tamní hospodářství dokázalo jako jediné z největších ekonomik světa růst i během roku 2020. Produkce levného spotřebního zboží značně zkomplikovala situaci na trhu námořních kontejnerů. Čína neměla – a nemá – do čeho nakládat.

Rychlé zotavení námořní přepravy

Námořní doprava se zároveň rychle zotavila, když se globální obchod předtím vlivem pandemie prakticky zastavil. Společnost Maersk, největší kontejnerový dopravce po moři, očekává, že mezinárodní obchod využívající námořní kontejnery se letos zvýší o tři až pět procent – přitom se se loni o dvě procenta snížil.

Zpravodajský server CNCB uvedl, že v případě kontejnerů pendlujících mezi Asií a USA povyskočily v prosinci ceny meziročně o 145 procent. Na trase Asie–Evropa se jednalo dokonce až o 264procentní růst.

Podle místopředsedy české Asociace exportérů Otty Daňka je nynější realita ještě o poznání horší. „V roce 2020 stál 20stopý kontejner plující ze severní Evropy do Číny 1800 dolarů, 40stopý pak 2500,“ uvádí s tím, že v opačném směru byly ceny řádově vyšší až o třetinu. „Od začátku tohoto roku pak nabraly raketový vývoj, takže teď podle našich informací musí zákazník za menší kontejner zaplatit 10 až 12 tisíc USD a za ten větší dokonce 12 až 14 tisíc,“ poznamenal.

Maersk: „Dopravci vozí prázdné kontejnery z USA“

Naposledy na současnou krizi s kontejnery zareagovala společnost Maersk. Mimo jiné upozornila, že mnoho prázdných kontejnerů je stále v USA. „Slyšel jsem o případech, kdy se dopravci rozhodli poslat prázdné kontejnery zpět do Asie, než aby týden nebo dva čekali a expedovali je naplněné americkým zbožím,“ uvedl generální ředitel společnosti podniku Sören Skou televizi CNBC.

„Snažíme se vypořádat s naprosto bezprecedentní poptávkou. Ta se zvyšuje vlivem růstu výdajů spotřebitelů i velkého doplňování zásob – maloobchodní prodejci přestali ve druhém čtvrtletí nakupovat zboží v Asii, což přetrvávalo i podstatnou část léta, a nyní to chtějí dohonit,“ doplnil. Kontejnerové lodě od srpna plují s plnou kapacitou, což se už deset let nestalo. Podle Asociace exportérů došlo „k absolutnímu zhroucení“ trhu s kontejnerovou dopravou. Problém není jen v dopravě mezi Evropou s Čínou, ale například i s USA či Indií. „Z důvodu covidu‑19 je na lodích nedostatek volného prostoru,“ vysvětlil Otto Daněk. Plné jsou také kapacity nejbližších přístavních terminálů, jako je Hamburg, Bremerhaven nebo Koper.

Růst cen dopadá na obchodníky i zákazníky

Komplikovanou situaci v lodní dopravě pocitují i čeští obchodníci a na konci řetězce samotní zákazníci – náklady na dopravu zboží se zvýšily podle některých obchodníků osm až patnáckrát.

Podle Otty Daňka z Asociace exportérů lze návrat k normálu očekávat s útlumem pandemie. Přelomový v cenách může být také čínský Nový rok, který letos připadá na 12. února. S čínským Novým rokem a obdobím kolem tohoto data se pojí hromadné cestování lidí za rodinami, které představuje extrémní zátěž pro čínskou dopravní infrastrukturu.

„Po zklidnění této situace je očekáváno zlevnění přepravy, ale o kolik, to je zatím ve hvězdách,“ doplňuje Daněk. Vítězně tak zatím z dopravní krize způsobené koronavirem vycházejí dopravci. Například největší kontejnerový dopravce po moři, dánská společnost A.P. Moller‑Maersk, zvýšil v loňském třetím čtvrtletí zisk před úroky, daní a odpisy (EBITDA) o 39 procent na 2,3 miliardy dolarů, tedy v přepočtu zhruba 51 miliard korun. Minulý týden pak Maersk oznámil, že ve čtvrtém čtvrtletí zvýšil zisk před úroky, daní a odpisy (EBITDA) o 85 procent na 2,71 miliardy dolarů (57,8 miliardy Kč). Podnik uvedl, že těžil právě z vyšších přepravních sazeb a také z levnější ropy.

Tomáš Lébr

Foto: Port Gdansk

spinner