Hongkong/Německo

Experti očekávají invazi obřích kontejnerových lodí

Nová generace obřích kontejnerových lodí o kapacitě 10 až 12 tisíc TEU se brzy stane stálým návštěvníkem největších světových námořních přístavů. K tomuto závěru v březnu dospěli autoři studie vypracované na zakázku hongkongského úřadu pro námořní dopravu.

Experti renomovaných výzkumných ústavů a poradenských společností dospěli ve studii k jednoznačnému závěru: kontejnerová plavidla s dosud nevídanou přepravní kapacitou představují budoucnost odvětví. Problémem zatím zůstává především jejich ponor, protože přístup do mnohých přístavů není dostatečně hluboký. Kvalifikované odhady ponoru nových obřích lodí jsou přitom pro přístavní správy rozhodujícím kritériem pro rozhodování o investicích. Hongkongský námořní úřad dospěl na základě prognózy k závěru, že stejně jako dosud bude pro odbavení největších lodí stačit plavební dráha o hloubce 15,5 metru.

Již v letech 2005 až 2010 lze očekávat, že se světová obchodní flotila rozroste o řadu obřích kontejnerových lodí nové generace. V relaci Evropa-Dálný východ je ovšem bude schopno přijímat nejvýše pět největších přístavů. Ponor lodí nepřekročí 15 metrů, jejich šířka však dosáhne 50 metrů a délka až 400 metrů. Experti jsou přesvědčeni o tom, že ponor lodí by mohl být dokonce i menší, protože přepravní kapacita bude více vytížena podstatně lehčími prázdnými kontejnery.

Plavidla o kapacitě 10 tisíc TEU lze očekávat nejpozději do dvou let. Také evropské a americké studie předpovídají posilování současného trendu využívání stále větších lodí. Podle poradenské společnosti Drewry Shipping Consultants stojí za výrobou obřích kontejnerových plavidel dva rozhodující faktory – mimořádně dobré vyhlídky na rozvoj přepravy kontejnerizovaného zboží a historicky nízké ceny staveb lodí.

Burkhard Lemper z Výzkumného ústavu pro námořní přepravu a logistiku ISL z německých Brém pokládá za pravděpodobné, že v příštích několika letech nebudou neobvyklé zakázky na stavbu lodí o kapacitě 12 500 TEU. Tento názor podporují investiční záměry velkých kontejnerových rejdařství. „Ve všech přístavech, ve kterých působí největší světové kontejnerové rejdařství Maersk Sealand, jsou již dnes instalovány portálové jeřáby schopné odbavit lodě této velikosti,“ dodal Burkhard Lemper s tím, že ponor takových obrů může dosáhnout hranice až 16 metrů.

Německá klasifikační společnost Germanischer Lloyd (GL) se podílí na vývoji projektu lodě s kapacitou 12 tisíc TEU. „Přední světová rejdařství skutečně myslí především na velkokapacitní kontejnerové lodě, současně však důsledně respektují všeobecně rozšířený maximální ponor do 15 metrů,“ uvedl člen představenstva GL Hans Payer. Největší lodě by měly mít ponor okolo 14 metrů, případně až 14,5 metru.

A

spinner