Evropský námořní sektor čeká radikální snižování emisí

Evropský námořní sektor čeká radikální snižování emisí

Evropští rejdaři společně s poslancem Evropského parlamentu Wimem van de Campem zorganizovali na půdě Evropského parlamentu seminář, jehož hlavním tématem byla diskuse o strategii Mezinárodní námořní organizace (IMO) při snižování emisí skleníkových plynů v námořní dopravě. Tu schválilo 72. zasedání Výboru IMO pro ochranu životního prostředí na moři (MEPC) letos v dubnu.

IMO počítá s tím, že roční objem emisí skleníkových plynů v mezinárodní námořní dopravě poklesne do roku 2050 nejméně o 50 procent (ve srovnání s úrovní roku 2008). „Některé členské země IMO k tak dlouhodobému projektu podotkly, že v roce 2050 pravděpodobně – kvůli pokračujícím klimatickým změnám – ani nebudou existovat, neboť jde o malé ostrovní státy. Taková perspektiva dala jednání v IMO výjimečný charakter. Běžně v Mezinárodní námořní organizaci hovoříme o technických opatřeních pro lodě, nyní ale nejde o nic menšího než přežití řady států,“ uvedl ředitel sekce boje se znečištěním a úsporu energií IMO Edmund Hughes. „Pro námořní sektor bude dosažení tak ambiciózního ekologického cíle velmi náročné. V tomto případě ani nelze použít princip ‚jedna velikost padne všem‘. Musíme použít všechny dostupné nástroje, zejména finanční podporu a úpravu regulačního rámce, aby bylo možné naplno využít inovační potenciál. Evropská námořní doprava má jedinečnou příležitost výzvu zvládnout a stát se lídrem dekarbonizačního tažení,“ dodal generální tajemník sdružení evropských rejdařů ECSA Martin Dorsman.

Wolfram Guntermann, který je odpovědný za realizaci environmentální politiky u rejdařství Hapag-Lloyd, zdůraznil: „Naše společnost pracuje na systémech úspory energií již desetiletí. Provádíme technologické optimalizace v celé flotile, řešíme konstrukci lodních trupů i úpravu designu lodních vrtulí. Nestojíme ve startovních blocích, jsme na cestě a hodláme v ní pokračovat.“

(mm)

Foto: Hapag-Lloyd

spinner