ECSA podporuje zlepšení odpadového systému

ECSA podporuje zlepšení odpadového systému

Evropská rejdařství sdružená v ECSA (European Community Shipowners’ Associations) podporují nejnovější návrh směrnice o nakládání s odpadem v přístavech. Chystaná úprava má učinit recyklační zařízení v přístavech dostupnější, bude požadovat po majitelích lodí potvrzení o likvidaci odpadu a posílí elektronickou výměnu dat mezi všemi zainteresovanými subjekty.

Návrh směrnice rovněž doporučuje vytvoření transparentního, rozumného a funkčního systému poplatků, který by správným způsobem motivoval rejdaře k tomu, aby odpad nekončil nekontrolovaně v moři, ale byl předáván do příslušných zařízení v přístavech.

„Věříme, že odpadové hospodářství v přístavech bude maximálně efektivní pro udržení nákladů na přijatelné úrovni,“ řekl generální tajemník ECSA Martin Dorsman s tím, že je nutné, aby se předpisy Evropské unie vhodně doplňovaly s procedurami dojednanými již dříve na půdě Mezinárodní námořní organizace IMO. „Lepší propojení evropské legislativy s pravidly IMO zajistí, že lodě budou moci svůj odpad odkládat do kteréhokoli zařízení registrovaného v databázi IMO GISIS (Global Integrated Shipping Information System) – nikoli pouze do evropských zařízení,“ uvedl.

Zaměřeno i na příbřežní dopravu

Velká pozornost je věnována také příbřežní dopravě (Short Sea). „Přesun dopravních toků z pevniny do pobřežních vod má mnoho předností. Sníží hustotu silničního provozu, má nižší externí náklady a nezatěžuje tolik životní prostředí. Správně nastavená nová směrnice toto vše může posílit. Dokážeme si představit nastavení takových parametrů, že i lodě v příbřežní plavbě, které nejezdí pravidelné trasy podle veřejných jízdních řádů, budou moci odkládat svůj odpad v přístavech podobně, jako je tomu například u trajektů. Toto prozatím není případ aktuálního návrhu směrnice, ale lze na tom dále pracovat,“ dodal Martin Dorsman.

Systém poplatků podle IMO

ECSA považuje navrhovaný systém diferencovaných poplatků za ukládání odpadu v přístavech za správný, nepodporuje však koncept „zelených lodí“ na úrovni EU, protože podobný systém již uspokojivě funguje na širší platformě IMO. Lodím bez dokladu o likvidaci odpadu by nemělo být uděleno povolení k opuštění přístavu. ECSA navrhuje speciální režim pro menší přístavy, pro které může být administrace potvrzení náročnější, a to zejména mimo běžnou pracovní dobu.

(mm)

spinner