Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - prosinec 2016

Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - prosinec 2016

SPEDICE

Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA

PŘÍPRAVA NA UDĚLENÍ CENY MLADÝ SPEDITÉR ROKU 2017

FIATA a hlavní sponzor udílení mezinárodní ceny Mladý speditér roku 2017, TT Club – organizace vzájemného dopravního a logistického pojištění –, oznámili podrobnosti této události. Cena je výsledkem úsilí FIATA a zúčastněných sponzorů rozvíjet kvalitu ve spedičním oboru a oceňovat mladé talenty hodnotnými příležitostmi odborné přípravy. Ocenění je přístupné každému mladému speditérovi a speditérce z podniku, jenž je členem národního spedičního svazu a který nepřesáhne věk 32 let v roce, kdy má být psána disertační práce; je žádoucí, nikoliv však povinné, aby uchazeči prokázali dvouletou zkušenost z práce ve spedici na plný úvazek. Cena sestává ze dvou týdnů praktického a teoretického tréninku v jednom z regionálních středisek TT Clubu (Londýn, Hongkong nebo New Jersey) plus jednoroční bezplatné předplatné časopisů International Transport Journal (Švýcarsko) a International Freighting Weekly (Velká Británie). Každý členský svaz FIATA je oprávněn nominovat jednoho kandidáta a vypisovatelé věří, že velká část svazů se do soutěže zapojí. Dokumentace pro cenu za rok 2017 a další informace jsou uvedeny na http://fiata.com/index.php?id=437 s tím, že termín pro nominaci kandidátů je 31. leden 2017.

Z historie: Neformální diskuse o možnosti udělovat tuto cenu proběhly mezi FIATA a TT Clubem na světovém kongresu v Caracasu v říjnu 1996. V roce 1997 započaly práce obou organizací na tomto tématu a v roce 1999 byla cena Young Freight Forwarder of the Year Award (známá jako YIFFY Award) poprvé vyhlášena.

PUBLIKACE INOVACE A JEJÍ NEPŘÁTELÉ

Logistická akademie FIATA upozornila členstvo na publikaci Innovation and its Enemies od Calestose Jumy, profesora oboru praktiky mezinárodního rozvoje na Belferově vědeckém centru a na Harvardské Kennedyho vládní škole. Kniha vysvětluje kořeny odporu vůči novým technologiím a důvod, proč takový odpor nebývá vždy marný. Na téměř 600 letech ekonomické historie se ukazuje poměr mezi vítězi a poraženými a utváření strategické politiky pro omezení rizik a maximalizaci prospěchu z nových technologií. Dne 17. listopadu proběhl na facebooku rozhovor s autorem o jehodíle.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU

EGYPT PŘISTOUPÍ K ÚMLUVĚ TIR

IRU dává toto ve známost s tím, že by Egypt aplikoval systém TIR na své regionální a mezinárodní obchodní toky. Po řadě jednání, jež IRU vedla v Káhiře, se egyptský Technický výbor pro obchod a usnadňování dopravy jednomyslně rozhodl pro zahájení příprav k přístupu. Strategická poloha země jako logistického a dopravního centra na křižovatce mezi Asií, Afrikou a Evropou ji dělá ideálním obchodním partnerem v tomto regionu. Nedávná úprava Suezského průplavu a probíhající rozvoj logistických center v zemi jsou přípravou na další nárůst tranzitních objemů. Egyptská celní správa nominovala člena IRU – Federaci egyptských obchodních komor (FEDCOC) – jako vydávající a ručící asociací pro systém TIR. FERDCOC již uspěl v několika významných iniciativách k usnadňování obchodu a rozvoji regionální hospodářské integrace.

RAKOUSKO PŘIJALO WEBOVOU PŘEDDEKLARACI TIR-EDP

Výsledkem úzké spolupráce IRU s rakouskou celní správou za podpory členského svazu AISÖ je přijetí na webu založeném předkládání předdeklarace TIR. Rakousko se tak stává třicátou třetí zemí s tímto systémem. Tím se umožňuje dopravcům TIR, vstupujícím do země nebo z ní vyjíždějícím, předkládat rakouským celním orgánům elektronické informace o cargu. Dopravci užívající TIR-EPD mohou jedním kliknutím zasílat údaje o pohybu TIR do řady zemí podle itineráře. TIR-EPD je k dispozici v osmnácti jazycích a je zcela zdarma. Příslušný operační manuál je k dispozici na https://tirepd.iru.org. Pro získání přístupu je třeba kontaktovat vydávající svaz.

SEMINÁŘ O PŘÍPRAVĚ ŘIDIČŮ V KATARU S NOVÝM POJETÍM

Listopadový seminář pořádaný v Dóha podtrhl nejen sociální odpovědnost řidičů, ale též ekonomickou výhodnost pro podniky všech velkostí. Akademie IRU představila silniční bezpečnost v akci: online kurs pro manažery vyvinutý ve spolupráci s organizacemi EASST a Cranfield. Tento první digitální tréninkový kurs pro řízení bezpečnosti autoparku usiluje o snížení rizik pro užitková vozidla a veřejnou dopravu. Sehraje významnou úlohu v omezování úmrtí na silnicích a dosahování cílů v dekádě akcí OSN pro silniční bezpečnost v letech 2011 až 2020. Studie ukázaly, jak dosáhnout lepších školicích výsledků při menších škodách na vozidlech a na zboží, sníženém pojištění a výrazném snížení počtu pracovních hodin ztracených kvůli nehodám.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie železnic – UIC

7. MEZINÁRODNÍ KONFERENCE O DRÁŽNÍ HISTORII – ISTANBUL

Konferenci organizovala UIC v úzké spolupráci s Mezinárodní asociací drážní historie (IRHA) a Tureckými státními drahami (TCDD). Námětem bylo získání přehledu o minulých, současných a budoucích dálkových tratích spojujících Turecko s Evropou, se Středním východem, centrální Asií a Dálným východem. Konference se účastnili historici, akademici a výzkumníci specializovaní na ekonomiku, geopolitiku, na dopravní a drážní témata z Turecka, Francie, Itálie, Maďarska, Německa, Nizozemska, Polska, Řecka, Srbska, Švédska, Ukrajiny, Indie a Číny spolu s vysoce postavenými představiteli drah z Afghánistánu, Íránu a Turecka.

Název konference byl Železniční tratě od Bagdádské dráhy po novou drážní Hedvábnou stezku – od 19. do 21. století – Utopické sny, minulé výsledky a budoucí perspektivy železniční dopravy mezi Evropou, Středním východem, Asií a Dálným východem. Konference poskytla ojedinělou příležitost představit ambi-ciózní plány, jež se neujaly nebo úspěšné projekty a mnohé úspěchy na dálkových tratích od Baghdad Railway, prvního vlaku Orient Express spojujícího Paříž s Konstantinopolí (Istanbulem), Hejaz Railway operující přes Turecko, Sýrii a Jordánsko atd. a v poslední době Marmaray Tunnel pod Bosporem v Turecku, jenž vytvořil v roce 2013 první pevné spojení mezi Asií a Evropou a nabídl průběžné drážní spojení mezi Londýnem a Pekingem.

Generální ředitel UIC Jean-Pierre Loubinoux oslovil účastníky konference při jejím zahájení videoposelstvím. „Tato konference se koná na správném místě a ve správnou dobu. Na správném místě, protože Turecko je nyní jednou ze zemí, které ukazují vysoký stupeň důvěry v železniční dopravu jako řešení podpory hospodářskému a sociálnímu rozvoji v budoucnosti. Turecko na křižovatce Evropy, Středního východu a Asie sil-ně investuje do rozvoje své železnice ve všech jejích komponentech. Ve správnou dobu, protože vytvoření dálkového eurasijského drážního koridoru má dnes velkou prioritu na programu vlád a mezinárodních organizací zabývajících se dopravními tématy. Například vytvoření a revitalizace drážní trati podél staré Hedvábné stezky z Turecka do Číny se přibližuje realitě,“ řekl. S odvoláním na hlavní téma konference generální ředitel UIC zakončil takto: „Sny minulosti jsou nadějemi dneška a zítřejšími skutečnostmi.“

LETECKÁ DOPRAVA

Mezinárodní organizace civilního letectví – ICAO

Z 39. PLENÁRNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ ICAO V MONTREALU

Shromáždění projednalo nedávno následující témata:

1. Vytvoření opatření založeného na světovém trhu (GMBM) k náhradám za emise CO2 v mezinárodním letectví;

2. Předcházení rizikům z konfliktních zón;

3. Vztahy mezi národními, regionálními a globálními pravidly o dronech;

4. Přijetí standardu CO2 pro emise z letadel;

5. Pokrok v udržitelné světové letecké dopravě GMBM (Global Market Based Measure).

Světové letectví odpovídá v současnosti za zhruba dvě procenta všech emisí CO2 vyvolaných lidskou činností, avšak podle předpovídaného růstu přeprav mají tyto emise rychle stoupat v příštích desetiletích až o 300 procent, pokud se něco nepodnikne. Rezoluce o GMBM je vůbec první dohoda týkající se CO2 ve světovém sektoru hospodářství a je tu zřejmá návaznost na předchozí Pařížskou úmluvu o klimatu. ICAO připraví podrobná technická pravidla, jež se stanou základem pro zúčastněné státy k uplatnění systému na národní úrovni. GMBM přinese platby za emise CO2 překračující úroveň roku 2020. Ve fázi I (2021 až 2026) by mělo jít o dobrovolnou účast zemí, kterých se již přihlásilo 65 včetně ČR a které odpovídají za 80 procent emisí z mezinárodního letectví. Fáze II od roku 2027 bude povinná. V EU platí obdobný systém ETS (EU Emissions Trading System) a lze očekávat, že Komise navrhne jeho přizpůsobení světovému GMBM.

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Mezinárodní námořní organizace – IMO

POKROK V MEZINÁRODNÍM PŮSOBENÍ PROTI NÁMOŘNÍM EMISÍM

Došlo k němu zcela nedávno na zasedání Výboru pro ochranu námořního prostředí (MEPC) Mezinárodní námořní organizace, jež je složkou OSN odpovědnou za námořní dopravu. Byl zde schválen celosvětový povinný systém sběru údajů z lodí o spotřebě paliv. V praxi bude od roku 2019 přikázáno lodím o tonáži nad 5000 tun shromažďovat údaje o spotřebě paliva a o energetické efektivnosti a informovat o tom ve vlajkových státech. Údaje budou následně předloženy IMO, která vypracuje roční zprávu. Tento systém je důležitým prvním krokem pro další dekarbonizační opatření. IMO následně vypracuje podrobné zásady pro schéma povinného sběru dat. Další aktivita v jejím rámci bude zaměřena na definici ambice námořní dopravy, pokud půjde o snižování emisí. Evropa má v tomto směru náskok, neboť omezování lodního dopadu na životní prostředí je prioritou Evropské strategie EU pro nízko-emisní mobilitu přijatou v roce 2016. I když se námořní sektor nestal součástí loňské úmluvy o klimatu navržené na Pařížské konferenci před koncem roku 2015, byla námořní doprava jako celek předmětem kritiky pro značně pasivní přístup k problematice škodlivých emisí.

PODPORA ŽEN V NÁMOŘNÍM SEKTORU KARIBIKU

Toto bylo zaměřením první konference o ženách v Karibské námořní asociaci (WiMAC) konané v říjnu v Grand Cayman na Kajmanských ostrovech. Pod názvem Vytváření cesty pro generace žen dávala konference dohromady strategickou a regionální agendu na podporu záměru WiMAC rozvinout účast žen v námořním sektoru a jejich přispění růstu oboru v regionu. Akce se účastnilo téměř 80 zástupců z přístavů, námořní úřadů a svazů námořní dopravy Karibiku. Konference proběhla pod záštitou IMO, námořního úřadu Kajmanských ostrovů a byla podpořena Mezinárodní námořní a obchodní asociací žen (WISTA). Konference je poslední v řadě aktivit IMO na podporu udržitelného rozvojového cíle číslo 5 OSN, jenž je zaměřen na „dosažení genderové rovnosti a podporu všech žen a dívek“.

Jiří Kladiva

spinner