Světové aerolinky snížily prognózu letošního zisku o 12 procent

5.6. - Světové aerolinky snížily prognózu letošního zisku o 12 procent na 33,8 miliardy USD (744,3 miliardy Kč). Hlavním důvodem jsou rostoucí náklady na palivo a do určité míry i na personál. Nový výhled včera představilo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA), které zastupuje zhruba 280 leteckých společností. Dopravci dosud počítali na letošní rok se ziskem 38,4 miliardy USD.

Letecké společnosti by tak letos vydělaly výrazně méně než v loňském roce, který byl rekordní a kdy se - částečně i kvůli jednorázovým daňovým vlivům - souhrnný zisk vyšplhal na 38 miliard USD.

„Solidní ziskovost se udrží i v roce 2018, navzdory rostoucím nákladům,“ domnívá se ředitel IATA Alexandre de Juniac. V zisku se leteckým společnostem daří být již devátým rokem za sebou.

Značný vliv na vyhlídky hospodaření leteckých společností ale mají ceny ropy. Ty by se letos podle odhadů měly v průměru pohybovat kolem 70 USD za barel. Loni ropa průměrně stála 54,90 USD za barel, pro letošek IATA původně počítala s 60 USD.

Letecký průmysl také zůstává, pokud jde o poměr ziskovosti k nákladům, poměrně křehkým odvětvím. Letos by měl očekávaný zisk 33,8 miliardy USD představovat jen přes čtyři procenta z celkových tržeb zhruba 750 miliard USD. „Čtyři procenta nejsou velké číslo... Naše schopnost čelit velkým šokům je omezená,“ řekl Alexandre de Juniac agentuře Reuters.

Obavy z rostoucího napětí

Již v neděli IATA na svém výročním zasedání také vyjádřila obavy z rostoucího napětí kolem mezinárodního obchodu. Nejistota by mohla ohrozit zvláště služební cesty, které jsou hlavním motorem tvorby zisku v letectví, varovali její představitelé.

„Jakákoliv opatření, která omezují obchod a pravděpodobně následně omezí i osobní leteckou přepravu, jsou špatnými zprávami,“ řekl na výročním zasedání IATA ředitel organizace Alexandre de Juniac. Letecká přeprava je podle něj závislá na otevřených hranicích, které umožňují pohyb zboží a osob.

Podobně se vyjadřují i dva největší výrobci letadel, Boeing a Airbus. Nejistota je podle nich špatná pro podnikání a volný obchod pomáhá ekonomickému růstu a vytváří nová pracovní míst. Airbus upozornil, že letecký průmysl existuje hlavně díky tomu, že lidé mohou volně cestovat a trhy jsou otevřené.

Ředitelka Světové rady pro cestování a turistiku (WTTC) Gloria Guevaraová Manzová dodala, že WTTC je znepokojena novými cly, protože znamenají méně peněz pro investice do infrastruktury, jako jsou přístavy, letiště a hotely. „Ocel pro hotely je jako mouka pro pekárny,“ řekla.

IATA také varovala, že zřejmě končí tříleté období neobvykle vysokých zisků pro letecké společnosti. Důvodem je očekávaný růst nákladů na pohonné hmoty, pracovní sílu a infrastrukturu.

(čtk)

Foto: pxhere

spinner