Státní podnik Řízení letového provozu převezme řízení jihočeského letiště

Státní podnik Řízení letového provozu převezme řízení jihočeského letiště

26.8. - Státní podnik Řízení letového provozu (ŘLP) převezme řízení Letiště České Budějovice. Bylo v ČR poslední, které podnik neřídil. Lidé by tak mohli již v roce 2024 létat z jihočeského letiště na dovolenou. Stát chce do tří až čtyř let zavést systém vzdálené věže, což znamená, že z jednoho letiště by řídil provoz více regionálních letišť. Řídit by je mohl z ostravského letiště, náklady odhaduje na 50 milionů Kč. Systém vzdálené věže chce stát nabídnout i Slovensku. Novinářům to řekli zástupci ŘLP, vlády a Jihočeského kraje.

"Jihočeské letiště se stane letištěm, které bude řízené podnikem Řízení letového provozu. Bylo jediné regionální v České republice, které takto řízené nebylo. Tohle je zlomová věc, která nám umožňuje, že ke konci příštího roku už by tady mohla přistávat mezinárodní letadla za každého počasí. A už třeba v roce 2024 by odsud mohli odlétat Jihočeši na dovolenou," řekl jihočeský hejtman Martin Kuba.

ŘLP převezme řízení jihočeského letiště naplno do tří let. Kraji, jedinému akcionáři letiště, tak zároveň klesnou náklady. Kraj dává letišti ročně provozní dotaci kolem 80 milionů korun. Podle Kuby by se o to měl stát do budoucna s krajem podělit.

Martin Kuba řekl, že z letiště by mohlo v roce 2024 létat sedm až osm letadel denně. Již dříve oslovila kraj společnost Accolade. Firma chce provozovat letiště a má také zájem o pozemky. Martin Kuba dává přednost tomu, aby zastupitelé pronajali pozemky s právem stavby na 50 let. Využít lze desítky tisíc metrů čtverečních.

Stát chce změnit systém, jak bude ŘLP provozovat regionální letiště. "Počítáme s využitím moderního systému vzdálené věže, kdy z letiště u Ostravy by bylo možné řídit přibližovací a letové služby. Umožní to zajistit i z hlediska finančních pravidel spravedlivý způsob," řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Investiční náklady na vznik věže odhadl generální ředitel ŘLP Jan Klas na 40 až 50 milionů korun. "Systém je třeba na letišti v Lipsku. Je to technologie, která umožňuje kombinaci zařízení, které simuluje vizuální kontrolu, s dalšími technickými a radarovými systémy tak, že může službu poskytovat ze vzdáleného bodu," uvedl Jan Klas. Podle Martina Kupky by nové řízení letového provozu v Česku stálo ročně 200 milionů Kč ročně, přičemž třetinu by hradil stát, třetinu kraje a třetinu ŘLP.

Letiště v Plané zaznamenalo loni 7281 pohybů, vzletů a přistání. Meziročně to bylo o 4046 méně, rok 2020 byl v počtu pohybů za dobu provozu dosud rekordní. Loni skončilo se ztrátou téměř tři miliony korun. Chod letiště ovlivnila covidová pandemie. Vyplývá to z výroční zprávy. Od poloviny roku 2020 mohou z letiště létat letadla do rozpětí křídel do 36 metrů.

Bývalé vojenské letiště zabírá 320 hektarů, stojí tam asi 150 budov. Nemovitosti vlastní Jihočeský kraj. Kraj a město investovaly do areálu téměř dvě miliardy Kč. V roce 2020 koupil kraj od města České Budějovice jeho padesátiprocentní akciový podíl za 6,5 milionu Kč, stal se tak jediným akcionářem. V ČR je pět veřejných mezinárodních letišť s pravidelným provozem - v Praze, Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech.

(čtk)

Foto: Řízení letového provozu

spinner