SAS se dohodla na kolektivní smlouvě s piloty, po 15 dnech končí stávka

SAS se dohodla na kolektivní smlouvě s piloty, po 15 dnech končí stávka

19.7. - Skandinávská letecká společnost SAS dnes ráno oznámila, že uzavřela s odborovými organizacemi dohodu o nové kolektivní smlouvě. Po 15 dnech tak končí stávka, ke které se přidala většina pilotů společnosti, uvedla agentura Reuters s odkazem na prohlášení společnosti. O dohodě s vedením společnosti budou ještě hlasovat členové odborových organizací a musí jí také schválit soud ve Spojených státech, kde společnost požádala o ochranu před věřiteli. Společnost očekává, že se tak stane za několik týdnů.

"S radostí mohu oznámit, že jsme uzavřeli dohodu se všemi čtyřmi odborovými organizacemi pilotů v SAS Scandinavia a že stávka skončila," uvedl prezident společnosti Anko van der Werff.

Odbory a vedení společnosti podepsaly kolektivní smlouvu na 5,5 roku. Dohoda podle prohlášení vedení umožní zvýšit produktivitu práce pilotů, jejich flexibilitu a povede k snížení nákladů na jednoho pilota. Piloti a odboráři také slíbili, že stáhnou některé žaloby podané na leteckou společnost. Ta se zavázala, že do roku 2024 znovu zaměstná na plný úvazek 450 pilotů.

SAS začne znovu obsluhovat své lety, co nejdříve to bude možné. I v příštích dnech však cestující musí počítat s problémy. Během stávky, která začala 4. července a dotkla se rušné letní sezóny, bylo podle vedení společnosti zrušeno na 3700 letů a protest se dotkl zhruba 380 000 cestujících.

Finanční dopad protestu vedení společnosti vyčíslilo na více než 1,5 miliardy švédských korun (3,5 miliard korun). Uzavření dohody ale umožní společnosti pokračovat ve svém plánu úspor.

Ztrátové aerolinky SAS se snaží o restrukturalizaci svého podnikání rozsáhlými škrty v nákladech, získáním nové hotovosti a přeměnou dluhu na vlastní kapitál. Ve společnosti mají podíly vlády Švédka a Dánska. Kodaň už dříve uvedla, že je ochotna poskytnout SAS další finanční injekci a odepsat dluh pod podmínkou, že aerolinky najdou také soukromé investory. Švédsko další finanční injekci odmítlo, zatímco Norsko, které podíl v aerolinkách v roce 2018 prodalo, ale stále vlastní dluh společnosti, uvedlo, že může přistoupit na přeměnu dluhu na vlastní kapitál.

(čtk)

Foto: SAS

spinner