ŘLP hlásí stagnaci letového provozu v ČR

ŘLP hlásí stagnaci letového provozu v ČR

25.7. - Pouze zhruba o jedno procento na 427 255 vzrostl počet letových pohybů v českém vzdušném prostoru v prvním pololetí letošního roku. Zatímco v prvním čtvrtletí Řízení letového provozu ČR zaznamenalo meziroční kumulativní nárůst provozu, ve druhém čtvrtletí však došlo k jeho snížení o jednotky procent. V tiskové zprávě o tom informoval mluvčí podniku Richard Klíma.

Vzniklá situace v letošním roce je způsobena souběhem dvou vnějších faktorů, které ŘLP ČR nemůže z jejich podstaty ovlivnit. Prvním je především ochrana kapacitně nedostatečného německého sektoru Karlsruhe a kapacitní problémy v maďarském vzdušném prostoru. Docházítak k rozdělení hlavního proudu letového provozu buď severním směrem přes Polsko, nebo jižním směrem přes Rakousko a Chorvatsko. Letečtí dopravci tak v mnoha případech český vzdušný prostor oblétávají a problémem je, že se jedná právě o dopravce využívající stroje s nejvyšší vzletovou hmotností, které jsou z hlediska příjmů ŘLP ČR nejvýznamnější.

Tento vývoj se negativně odráží i do výnosové stránky hospodářských výsledků podniku, protože dochází k meziročnímu poklesu počtu traťových jednotek, které jsou fakturovány uživatelům českého vzdušného prostoru.

Druhým faktorem, který se podepisuje výhradně na výnosové stránce podniku, je současný systém výkonnostního plánování Evropské komise a související tlak na trvalé snižování ceny za poskytované služby, což podnik musí i přes zvyšující se náklady na zajištění potřebné kapacity zajistit. V letošním roce tak ŘLP ČR meziročně snížilo svoji cenu za jednu přeletovou jednotku o téměř 50 Kč.

„Současný stav vývoje provozu představuje pro náš podnik i příležitost, kterou chceme stejně jako v minulosti využít v náš prospěch. Přijatá opatření, která se promítnou do řízení nákladů a investičního plánování nám mohou pomoci v přípravě na příští pětileté referenční období výkonnostního plánování. Prioritou těchto dní je tedy dobrý poměr krátkodobých opatření na straně nákladové bez negativních dopadů na další rozvoj podniku. Se stejnou intenzitou se v současné době věnuji i zásadní debatě na celoevropské úrovni o strukturálních změnách v poskytování služeb řízení letového provozu, která by měla vrcholit v rámci finského předsednictví ve druhé polovině roku. Aktivně nyní také komunikujeme s našimi partnery v Německu a Maďarsku tak, abychom vhodným provozním řešením pro zákazníky odstranili současné omezení pro naše zákazníky,“ uvedl generální ředitel ŘLP ČR Jan Klas.

(mna)

spinner