​Němečtí ochránci spotřebitelů se obávají rozmělnění práv pasažérů

​Němečtí ochránci spotřebitelů se obávají rozmělnění práv pasažérů

11.8. - Německý svaz na ochranu spotřebitelů VZBV se obává oslabení práv klientů leteckých společností v Evropské unii. Ještě za českého předsednictví by totiž mohlo být v Radě EU projednáno zpřísnění podmínek pro odškodnění za zpoždění letů, uvedla agentura DPA.

Pasažéři mají v současnosti podle unijních norem právo na odškodné až 600 eur (zhruba 14 700 Kč) při zrušení letu nebo zpoždění přesahujícím tři hodiny. Leteckým společnostem to je už dlouho trnem v oku a Praha oznámila, že možná ještě letos by záležitost mohla znovu projednat Rada EU.

Evropská komise (EK) už v roce 2013 mimo jiné navrhla omezení nároku na odškodnění z roku 2004, a to u letů uvnitř EU a krátkých mezinárodních letů do vzdálenosti 3500 kilometrů. Podle návrhu EK by nárok na odškodné vznikl až při pětihodinových a větších zpožděních. Jednotlivé státy se ale na znění nové úpravy neshodly a Evropský parlament návrh zamítl. Novela příslušného předpisu je ale nadále cílem svazů leteckých přepravců.

Gregor Kolbe z VZBV des přiznal, že nynější patová situace je pro pasažéry výhodná. Ochránci spotřebitelů jsou tedy proti případným změnám. Při jejich prosazení by se totiž odškodné vyplácelo mnohem méně často, připustil Kolbe.

"Aerolinky by také nic nestimulovalo k nabízení lepších služeb," řekl Kolbe. Evropská komise se naopak obává, že aerolinky by mohly mnohé lety zrušit, což by nebylo ku prospěchu pasažérů.

(čtk)

Ilustrační foto: Fraport

spinner