Na letišti v Ostravě začal provoz nové řídící věže

Na letišti v Ostravě začal provoz nové řídící věže

10.6. - Slavnostní inaugurací zahájil státní podnik Řízení letového provozu České republiky provoz nového provozního střediska a letištní řídící věže (TWR Ostrava). ŘLP ČR, s.p. tímto projektem završil svůj program obnovy regionálních letišť s ohledem na fakt, že nové provozní střediska a řídící věže byly v minulých 15 letech vybudovány a úspěšně uvedeny do provozu na letištích v Brně a Karlových Varech.

Nová řídící věž je v současnosti již v plném provozu. K bezproblémovému provoznímu přechodu ze starého stanoviště došlo ve 03:00 hodin dne 26. května 2016 a všechny používané technologické systémy jsou stabilní. „Nové provozní středisko a řídící věž zajistí poskytování bezpečných, moderních a nákladově efektivních letových provozních služeb na ostravském letišti a současně vytvoří komfortní zázemí pro personál ŘLP ČR, s.p. minimálně na příštích třicet let,“ uvedl při této příležitosti generální ředitel ŘLP ČR, s.p. Jan Klas.

Potřeba nové řídící věže byla vyvolána rostoucím významem ostravského letiště v dopravní infrastruktuře Moravskosleszkého kraje, které jenom v roce 2015 zaznamenalo téměř 22 000 startů a přistání. „Ostravské letiště posiluje své služby a jednoznačně si zaslouží, aby jeho infrastruktura odpovídala současným technologiím. Řízení letového provozu v této oblasti odvádí skvělou práci a je dobře, že nyní bude mít nejmodernější zázemí i v Mošnově,“ řekl v této souvislosti ministr dopravy Dan Ťok, který se akce zúčastnil společně s představiteli Moravskoslezského kraje.

Z hlediska samotného umístění na letišti a technického provedení splňuje nové středisko a řídící věž všechny náročné a pro tento typ objektu nezbytné parametry. Pracoviště řídících letového provozu se se nachází v nejvyšším šestém podlaží řídící věže ve výšce 20 metrů. Výška a umístění řídící věže ve středu vzdálenosti mezi oběma prahy dráhy umožňuje optimální výhled v rozsahu 360 stupňů bez překážek viditelnosti na oba prahy vzletové a přistávací dráhy 22/04, včetně výhledu do prostorů konečného přiblížení z obou směrů. Speciální zasklení stanoviště řídící věže, akustická neprůzvučnost a eliminace sluneční radiace pak vytváří řídícím letového provozu potřebný komfort pro bezchybný výkon jejich funkce.

Zvýšené požadavky na optickou pohodu také zajistí nejnižší hodnoty vnitřní i vnější světelné reflexe na tomto provozním stanovišti. Na nejvyšší možné úrovni je také hlasový komunikační systém (VCS) pro spojení země – vzduch a země – země, který je realizován kompletně na bázi VoIP, a to od mikrofonu řídicího až po anténu radiostanice. Podobně jsou na nejvyšší možné úrovni i prvky požárního zabezpečení, řízení energetické spotřeby budovy, vstupu a pohybu osob a řešení záložních zdrojů elektrické energie, a to v celém objektu nové řídicí věže.

(tj)

spinner