Letiště Praha se do roku 2035 rozšíří na 23 milionů cestujících

Letiště Praha se do roku 2035 rozšíří na 23 milionů cestujících

22.10. - Letiště Praha by mělo do roku 2035 zvýšit kapacitu až na 23 milionů odbavených cestujících ročně. Letos odbaví 17,7 milionu lidí, což je meziroční nárůst o 5,8 procenta. Na včerejším kulatém stole Hospodářské komory ČR to uvedl předseda představenstva letiště Václav Řehoř. S kapacitními problémy se letiště potýká již nyní. Podle Václava Řehoře muselo například letos v létě odmítnout deset procent příletů na terminál 1. Počet cestujících roste nepřetržitě od roku 2013.

Podmínkou navýšení kapacity letiště je výstavba paralelní dráhy, centralizace bezpečnostní kontroly a vybudování nových nástupních prstů D a E. Prst D by měl vzniknout u terminálu 2 do roku 2029 a zajistí devět kontaktních stání a pět stání pro dálkové linky, prst E bude vybudovaný do roku 2036.

Spolu s dobudováním paralelní dráhy bude nutné odstavit stávající vedlejší dráhu. Po uvedení nové dráhy do provozu za zhruba osm let se očekává zrušení nočního provozu na letišti. Dráha bude sloužit pouze pro vzlety. Po jejím zprovoznění vzroste kapacita pohybů na letišti na 250 tisíc za rok.

„Okolní letiště masivně investují do svého rozvoje, pražské letiště musí na trend rychle rostoucího zájmu o leteckou dopravu rovněž reagovat. Jednak proto, aby zachovalo svou konkurenceschopnost. Důležité ale také je, aby udrželo konkurenceschopnost našeho hlavního města ve střední Evropě a České republiky ve světě,“ poznamenal prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. „Letadla do tuzemska přivážejí turisty, byznysmeny, ale koneckonců i zboží. Letiště je tedy vstupní ekonomickou branou do naší země. S přibývajícím zájmem turistů i rostoucím hospodářstvím nicméně stávající kapacity pražského letiště evidentně přestávají stačit, čehož využívají konkurenční letiště ve střední Evropě. A to je právě ten moment, kdy se mají sejít všechny zainteresované strany a jednat o jeho rozvoji,“ uvedl Vladimír Dlouhý s tím, že každé rozšiřování nebo stavba letišť ve světě přináší řadu sporných otázek. Případ Prahy prý není výjimkou.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík doplnil, že do roku 2028 by měla na letiště a dále na Kladno vést elektrifikovaná dvoukolejná železniční trať. Plánuje se vybudování několika mimoúrovňových křižovatek na pražském okruhu a komunikacích směřujících na letiště.

Cesta z centra Prahy na Letiště Václava Havla v Ruzyni by měla po připravované železniční trati trvat 25 minut. Z železnice za téměř 40 miliard Kč, která povede i do Kladna, je nyní rozpracovaná pouze část na Negrelliho viaduktu. Úprava jednokolejné a neelektrizované trati do Kladna s odbočkou na pražské letiště se připravuje už mnoho let. Nové spojení by mělo umožnit desetiminutový interval vlaků jedoucích na letiště i do Kladna.

(čtk, mna)

Foto: MNA

spinner