Asociace leteckých pojišŤoven

Letečtí dopravci téměř na dně, ale pojišťovny počítají zisky

Zatímco většina leteckých společností v současné bezpečnostně-politické situaci přichází o významnou část příjmů a navíc musí investovat vysoké částky do bezpečnostních opatření, ústavy, u nichž jsou pojištěny, si mnou ruce. Podle dubnového prohlášení Asociace leteckých pojišťoven AIOA se sídlem v Londýně, jejímiž členy jsou i pojišťovny specializující se na krytí kosmických letů, loni její členské společnosti vytvořily „velmi výrazný zisk“.

„I když byl rok 2002 zřejmě nejhorším rokem v celé historii letecké dopravy, my za sebou máme mimořádně dobrý obchodní rok,“ zdůraznil na konci dubna prezident AIOA Nick Brown. „Důvody jsou dva – zvýšily se sazby pojistného a současně se snížil počet pojistných událostí,“ dodal.

Podle předběžných statistik AIOA se loni výnosy z pojistných sazeb u leteckého kaska a povinného ručení oproti roku 2001 zdvojnásobily na 1,51 miliardy €. Skutečné plnění pojistných událostí přitom bylo se 475 milióny € nejnižší za posledních dvanáct let. Mezi pravidelné roční výdaje přitom letecké pojišťovny musely zařadit například výplaty odškodnění pro oběti teroristických útoků z 11. září roku 2001.

Předchůdce Nicka Browna a současný předseda správní rady společnosti Global Aerospace Peter Butler je přesvědčen o tom, že i přes snížení pojistného plnění nebudou ústavy v blízké budoucnosti sazby pojistného snižovat. „Všichni se chovají velice obezřetně. Ani do budoucna totiž nelze vyloučit nové útoky teroristů,“ řekl. V případě, že by se sazby pojistného opět snížily na úroveň roku 2001, je větší část pojišťoven dokonce připravena se z leteckého trhu stáhnout. Civilní letectví totiž pro ně vzhledem k nepřebernému „sortimentu“ rizik v historii zatím nikdy nebylo příliš atraktivní.

Letos již pojišťovny sazby nezvyšují

Letos nicméně pojišťovny musely při sestavování sazebníků vzít v úvahu hospodářské možnosti leteckých společností, které se potýkají s obrovským přebytkem přepravních kapacit. Byly si vědomy toho, že na celém světě muselo být zakonzervováno celkem na dva tisíce dopravních letadel. Podle odhadu Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA obor letecké dopravy po 11. září 2001 ztratil přibližně 30 miliard USD a irácká válka mu přinesla další ztráty – odhadem kolem 10 miliard USD.

Pojišťovny nepřikročily k navýšení sazeb ani v souvislosti s krizí na Středním východě. „Od našich zákazníků očekáváme, že se budou co nejvíce vyhýbat rizikovým oblastem válečných operací. Příplatky by přišly na řadu teprve v případě, že by některé letecké společnosti ze zvláštních důvodů musely létat do zakázaných letových zón,“ uvedl k tomu Peter Butler.

Na trh letecké dopravy má značný vliv i nerovnováha v oblasti státní podpory. Zatímco dopravci z USA se těší vládním subvencím a kompenzacím na krytí rizik spojených s válkou a teroristickými útoky, společnosti z jiných částí světa musí současné situaci čelit vlastními silami. To se projevuje i v oblasti pojištění. Bushova administrativa například po přijetí zákona Homeland Security Act americkým dopravcům významně přispívá na pojistnou ochranu ze strany AIOA. Státem garantované ceny povinného a kasko pojistění pro případ teroristického útoku dosahují pouze desetiny běžné komerční úrovně. Naopak v Evropě po zrušení státních garancí pro krytí škod vzniklých v důsledku teroristických útoků nezůstane evropským leteckým společnostem jiná možnost než nakupovat drahé pojistné krytí na volném trhu.

A

spinner