E15: Aero Vodochody loni hospodařilo se ztrátou 1,026 miliardy, meziročně nižší

E15: Aero Vodochody loni hospodařilo se ztrátou 1,026 miliardy, meziročně nižší

25.11. - Výrobce letadel Aero Vodochody loni hospodařil se ztrátou 1,026 mld. Kč, meziročně ji snížil o 108 milionů. Výsledky ovlivnila pandemie i investice do programu nového letounu L-39NG. Oproti roku 2019 klesl čistý obrat společnosti z 2,89 mld. na 2,48 mld Kč. Napsal to včera deník E15, jako zdroj uvedl výroční zprávu Aera Vodochody za rok 2020. Aero Vodochody od konce září patří společnosti HSC Aerojet, v níž má většinu maďarský finančník Szalay-Bobrovniczky. Menší podíl vlastní česká skupina Omnipol. Prodej Aera byl podle mluvčího společnosti Tobiáše Tvrdíka časově a administrativně náročnou transakci, její součástí bylo také refinancování dluhů, které firmu dlouhodobě zatěžovaly.

"Ke stabilizaci firmy by mělo přispět také narovnání vztahů s dodavateli, Aero zároveň získalo významné prostředky na svůj další rozvoj," řekl ČTK mluvčí. Dodal, že významným milníkem letošního roku je zahájení sériové výroby prvních 12 letounů L-39NG pro zákazníka z jihovýchodní Asie.

Podle výroční zprávy byl provozní výsledek (ztráta 817 milionů – pozn. red.) silně ovlivněn investicemi do projektu L-39NG, který přinese návratnost již od druhé poloviny roku 2021, ale zejména v dalších letech. "Díky certifikátu pro L-39NG, který se v následujících letech stane hlavní platformou vlastních produktů," uvedla firma ve výroční zprávě, kterou podepsal tehdejší prezident společnosti Dietr John. Aero nyní vede Viktor Sotona.

Aero v následujících měsících očekává dokončení závazných objednávek na další nové letouny L-39NG. "Věříme rovněž, že po jmenování nové vlády se posuneme dál také v jednáních o pořízení letounů L-39NG státním podnikem LOM Praha, aby i čeští piloti mohli brzy začít cvičit na moderních strojích," uvedl Tobiáš Tvrdík.

Na tržbách Aera se vojenský program v roce 2020 podílel 67 procenty, kooperační programy tvořící dodávky dílů například pro letadla Airbus A220, Embraer C-390 nebo L-410 tvořily 30 procent tržeb. Zbytek podle E15 generoval prodej dlouhodobého hmotného majetku nebo pronájem letiště. Podle mluvčího společnost spolu s postupným nárůstem letecké přepravy očekává navýšení objemu výroby na programu civilního dopravního letounu A220.

(čtk)

Foto: Aero Voidochody

spinner