CMA CGM to myslí s leteckou nákladní přepravou smrtelně vážně

CMA CGM to myslí s leteckou nákladní přepravou smrtelně vážně

26.11. - Francouzský námořní dopravce CMA CGM pokládá základy pro rozšíření svých aktivit v oblasti letecké přepravy. Například skupina se sídlem v Marseille nejen že rozšiřuje flotilu své letecké nákladní společnosti, která byla založena v únoru 2021, ale také iniciuje formální opatření pro správu nákladních letadel, která byla dosud provozována v denním režimu – CMA CGM zatím nemá nic společného s provozní činností letadel; spíše je provozuje letecká společnost Air Belgium; letiště Lutych je domovským letištěm. Francouzský logistik není odpovědný ani za marketing letecké přepravní kapacity dopravce, za pronájem letadla je spíše odpovědný obchodník ECS Group. Zdá se, že u této konstrukce už dlouho nezůstane. Náznakem toho, že CMA CGM hodlá hrát aktivnější roli v provozu svého dopravního podniku, je nedávná žádost o osvědčení leteckého provozovatele (AOC) u francouzského úřadu pro civilní letectví Direction générale de l'aviation civile (DGAC). Dokumenty žádosti rovněž naznačují, že domovským letištěm dopravce bude nákladní uzel Paris Charles de Gaulle. Jmenováním Oliviera Casanovy generálním ředitelem divize letecké přepravy zahajuje CMA CGM také reorganizaci svých řídících činností v oblasti letecké přepravy. Manažer letecké přepravy, který je ve funkci od začátku října, byl od září 2019 finančním ředitelem Ceva Logistics a zástupcem finančního ředitele CMA CGM.

Dopravce si objednal čtyři letadla A350-F a bude po jejich dodání první nákladní leteckou společností, která začne provozovat tuto novou řadu Airbusů. Francouzská skupina těmito opatřeními posouvá svou transformaci na vertikálně integrovanou logistickou společnost. Nákladní dopravce společnosti, jejíž divize námořní přepravy provozuje třetí největší liniovou lodní společnost na světě z hlediska podílu na trhu, má v současnosti flotilu čtyř letadel A330-F; dva B777-F přibydou na jaře příštího roku. Nákladní letecká společnost v současné době nabízí devět spojení do a z Hongkongu, Chicaga a Atlanty ze svého uzlu v Lutychu.

V létě v této souvislosti vyšlo najevo, že evropský výrobce letadel chce vstoupit do byznysu s nákladními letadly; tomu zatím jednoznačně dominoval konkurenční Boeing. Jako první velký krok evropský výrobce letadel oznámil, že chce uvést na trh nákladní verzi svého osobního letadla A350. První dodávka se aktuálně očekává v roce 2025. A350-F je považován za konkurenta B777-F, který má v odvětví letecké přepravy pověst jako aktuálně nejlepší letadlo pro mezikontinentální provoz díky své efektivní spotřebě paliva. A350-F má podobné hodnoty jako B777-F jak doletem (kolem 9 000 kilometrů), tak spotřebou a s užitečnou hmotností až 109 tun má o něco větší kapacitu (B777-F: 103 tun).

SSL ČR

Foto: CMA CGM

spinner