​Brexit může vážně uškodit letecké dopravě

​Brexit může vážně uškodit letecké dopravě

22.7. - Odchod Velké Británie z EU znepokojuje letecké společnosti, které často do Spojeného království létají. A může být ještě hůře, pokud Velká Británie vystoupí i z jednotného evropského trhu letecké dopravy. Dlouhodobé dopady na leteckou dopravu v Evropě lze však odhadnout jen těžko.

Podle expertů Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA čeká Velkou Británii v důsledků brexitu ekonomický propad. Oslabení růstu ekonomiky se nutně odrazí i na objemu zahraničního obchodu, kdy vedle námořní dopravy bude výrazně zasažena právě letecká doprava. Bude rovněž nezbytné najít nový právní rámec pro fungování letecké dopravy. Odborníci IATA pochybují, že by se to podařilo během nadcházejících dvou let. 
Velká Británie je plnohodnotným členem liberalizovaného a sjednoceného evropského trhu letecké dopravy. Je otázkou, jak bude vypadat fungování britských leteckých společností v Evropské unii. EU pro vzájemný režim s třetími stranami používá systém dohod, které bude nutné nyní vyjednat také s Velkou Británií. Unijní špičky dosáhly řady úspěchů při jednání například se Spojenými státy v případě dohody Open Sky (Otevřené nebe). Na Brity se tato dohoda po odchodu s EU vztahovat nemůže.
Sdružení evropských letišť ACI Europe je pro zachování společného leteckého trhu v podobě, která se co nejvíce bude blížit současnému stavu. Prezident svazu Olivier Jankovec je přesvědčen, že liberalizovaný a jednotný trh je výhrou pro všechny – spotřebitele i ekonomiku.
Největší německý letecký uzel, mezinárodní letiště ve Frankfurtu nad Mohanem, spatřuje v odchodu Velké Británie z EU možný přínos, protože část leteckých společností i spedičních firem může místo Londýna přesunout část svých aktivit na evropský kontinent, třeba právě do Frankfurtu. Podobné pozitivum by mohlo potkat také letiště v Mnichově.
Rozhodnutí britské veřejnosti doslova torpédovalo snahy letecké společnosti British Airways o posílení zisku. Provozní zisk v letošním roce mateřskému koncernu IAG sice stále roste, avšak ne tak výrazně jako v roce 2015. Do skupiny IAG patří vedle British Airways také španělské společnosti Iberia a Vueling a irský Aer Lingus.
(red)
spinner