Boeing potvrdil ukončení výroby ikonického obřího letounu 747, v Praze se poprvé objevil v roce 1972

Boeing potvrdil ukončení výroby ikonického obřího letounu 747, v Praze se poprvé objevil v roce 1972

29.7. - Americký výrobce letadel Boeing ve středu potvrdil, že do dvou let ukončí výrobu svého obřího letounu 747. Ikonický letoun "s hrbem" býval svého času největším letadlem pro přepravu osob na světě a svůj úplně první let uskutečnil v roce 1969. Komerční lety zahájil o rok později.

Generální ředitel Dave Calhoun řekl zaměstnancům, že výroba letadla skončí v roce 2022. O ukončení výroby v roce 2022 se již mluví delší dobu, nyní poprvé však firma informaci oficiálně potvrdila, uvedla agentura Reuters.

Vývoj letounu pro dopravu velkého množství cestujících nebo nákladu byl zahájen na jaře 1963. Letadlo Boeing 747, na dlouho největší dopravní letadlo na světě, bylo slavnostně představeno v září 1968, do vzduchu se poprvé vzneslo 9. února 1969 na letišti Pain Field nedaleko Seattlu na severovýchodě USA. Do služby se nový čtyřmotorový letoun dostal začátkem roku 1970, aerolinky Pan Am jej poprvé nasadily 22. ledna 1970 na lince z New Yorku do Londýna.

Zpočátku to přitom s budoucností letadla, kterému se začalo říkat Jumbo Jet a který proslul svým typickým "hrbem" v přední části trupu, nevypadalo moc slavně. V době jeho vzniku se totiž věřilo, že budoucnost letecké přepravy bude v nadzvukové rychlosti. Technické potíže s vývojem nadzvukových letounů i ropný šok ale udělaly snílkům čáru přes rozpočet a nakonec to byl Boeing, kdo mohl slavit.

První let Boeingu byl o den posunut kvůli problémům s přehříváním motorů a potíže s pohonnými jednotkami nakonec Jumbo Jet provázely celý první rok. Továrna se kvůli tomu i počínající recesi dokonce dostala do problémů, v druhé půli 70. let ale přišlo oživení a Boeing 747 konečně mohl naplno ukázat, v čem je jeho síla.

Během půl století se vyrobilo téměř 1560 "sedmčtyřisedmiček", v posledních letech o typ ale zájem pomalu upadal - i v důsledku příchodu Airbusu A380, kterému od podzimu 2007 patří pozice největšího dopravního letounu pro přepravu cestujících. I výroba Airbusu A380 ale příští rok skončí. Letos výrobce letadel tvrdě zasáhla koronavirová krize, která vedla k prudkému omezení letecké dopravy. Mnoho aerolinek se proto rozhodlo přestat létat s obřími stroji a dává přednost menším letounům.

Během let také typ prošel řadou vylepšení, první varianta se jmenovala 747-100 a přes verze -200 a -300 vedla cesta ke "čtyřstovce", která byla zařazena do služby koncem 80. let. Nejnověji se v roce 2010 představila zvětšená verze 747-8.

Kapacita některých typů letounů Boeing 747 se pohybuje až kolem 500 osob, délka je přes 70 metrů a výška asi 20 metrů. Rozpětí křídel u posledního modelu dosahuje přes 68 metrů. Cestovní rychlost se pohybuje kolem 1000 kilometrů za hodinu. Nezaměnitelný vzhled má "na svědomí" druhé patro v přední části letounu.

Vedle osobních existuje také nákladní verze a typy schopné nést pasažéry i náklad. Dva stroje používala kosmická agentura NASA pro přepravu raketoplánů, jejichž program byl ukončen v roce 2011. Dva speciálně upravené stroje slouží k přepravě amerického prezidenta.

Velké rozšíření typu i jeho neobvyklá kapacita přinesly Jumbo Jetu i jedno neslavné prvenství - srážka dvou letounů tohoto typu z března 1977 zůstává nejtragičtější leteckou havárií všech dob. Na letišti v Tenerife na Kanárských ostrovech tehdy v mlze narazil startující Boeing 747 společnosti KLM do stejného stroje v barvách Pan Am (shodou okolností to byl první stroj, který aerolinky o sedm let dříve nasadily do provozu), který v tu chvíli teprve opouštěl ranvej. Zemřelo 583 lidí.

Na pražské Ruzyni legendární letoun poprvé přistál v listopadu 1972. Mohutný stroj v barvách společnosti Air India, pojmenovaný po starověkém císaři Vikramáditjovi, si tehdy ale na Ruzyň jen "odskočil" z linky New York-Bombaj, aby do Indie dopravil šest desítek československých turistů.

(čtk, tl)

Foto: Boeing
spinner