Evropa

Kombinovaná doprava žádá větší zdanění levné nafty

Kombinovaná doprava žádá větší zdanění levné nafty

Po prudkém poklesu cen ropy ve druhé polovině roku 2014 se cena této klíčové suroviny po většinu letošního roku pohybovala pod hranicí 60 USD za US barel. V současné době dokonce prolomila psychologickou bariéru 50 USD. Silniční nákladní doprava díky tomu čerpá naftu zhruba o 30 procent levnější než před rokem.

Zatímco kombinovaná doprava spoléhá především na elektrickou železniční trakci, která využívá ve stále větší míře obnovitelné zdroje energií nezávislé na vývoji cen fosilních paliv, pro autodopravce představuje snížení výdajů na pohonné hmoty vítanou „transfuzi“. Z předběžných statistik Mezinárodního dopravního fóra ITF při OECD je již za rok 2014 patrný opětovný masivní nárůst poptávky po silniční nákladní dopravě na úkor železnice. A tento trend pokračuje také po celý letošní rok. Dokládají to mimo jiné údaje, které zveřejnil německý železniční a logistický koncern Deutsche Bahn.

Předseda představenstva italského provozovatele kombinované dopravy Ambrogio Spa Livio Ambrogio uvedl, že levnější pohonné hmoty přinášejí kamionu při přepravě na průměrnou vzdálenost vlaku systému kombinované dopravy (800 km) úsporu kolem 70 €. Pokud přepočítáme celou kapacitu jednoho vlaku KD, dostaneme 35 kamionů – úspora pak dohromady přesahuje 2000 €, tedy částku zpravidla vyšší, než kolik činí zisk operátora kombinované dopravy na vypravení celého vlaku.

Hledají se nové zdroje pro výstavbu dopravní infrastruktury

Evropa stále hledá cesty, jak snížit produkci emisí skleníkových plynů, především pak v sektoru nákladní dopravy. Většina členských zemí Evropské unie přitom nedisponuje dostatečnými finančními prostředky na podporu rozvoje dopravní infrastruktury. Jednou z možných variant řešení byl návrh reformy systému zdanění energií, který připravovala Evropská komise pod vedením José Barrosa. Nová Evropská komise návrh nedávno stáhla, mimo jiné s odůvodněním, že ekonomická krize včetně devastující ceny 100 USD za barel je minulostí. Evropský fond pro strategické investice EFSI bude brzy hledat projekty s příznivým poměrem návratnosti investic, aby podpořil růst evropské ekonomiky. Představitelé ekologičtějších druhů dopravy (především železnice a vnitro-zemské vodní dopravy) volají po pokračování podpory v souladu s principy obsaženými v Bílé knize evropské dopravní politiky. Důležitým nástrojem má být efektivní zdanění fosilních paliv.

Aféra koncernu Volkswagen jasně ukázala, že dieselové motory dosáhly svého optimalizačního maxima a nemohou se dále vyvíjet bez obrovských výdajů na inovační výzkum. Vznětové pohonné jednotky jsou v silniční nákladní dopravě dominantní a patří mezi nebezpečné producenty emisí. Evropská legislativa i jednotlivé členské země by měly jednat bez zbytečného odkladu a přistoupit k reformě zdanění energií, tvrdí představitelé kombinované dopravy. „Zdanění energií je nejúčinnější nástroj pro internalizaci externích nákladů,“ řekl prezident Mezinárodní unie společností kombinované dopravy železnice/silnice UIRR Ralf-Charley Schultze.

Tomáš Johánek

spinner