​Zrychlit přípravu staveb půjde díky třem krokům

​Zrychlit přípravu staveb půjde díky třem krokům

Tři kroky je potřeba realizovat podle ministerstva dopravy pro zrychlení přípravy dopravních staveb. Prvním je návrh novely zákona, která by měla obsahovat předběžnou držbu pozemků, zjednodušení výplaty náhrad za věcná břemena a zpřístupnění pozemků pro měření a přípravy staveb. Novelu chce úřad předložit k projednání na přelomu ledna a února. Uvedl to ministr dopravy Dan Ťok.

Nová podoba zákona má odblokovat současnou situaci, kdy příprava staveb trvá přes deset let. Ministerstvo je tak často kritizováno za pomalý postup při dokončování páteřní sítě dálnic nebo za pomalou přípravu sítě vysokorychlostních železnic. Za poslední čtyři roky bylo dokončeno 96 kilometrů dálnic, z toho 33 kilometrů připadá na nové úseky, zbytek na opravy dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, uvedl ministr. Pro budoucí výstavbu je přichystáno na 150 kilometrů dálnic a silnic 1. třídy, které mají vydané stavební povolení nebo se pro ně ve veřejných soutěžích hledají zhotovitelé.

Ministr Ťok se již sešel se zástupci většiny politických stran, které chtějí na přípravě jednodušší legislativy spolupracovat. Jednání se podle ministra nezúčastnili zástupci SPD, lidovců a Starostů. Ministerstvo dopravy chce pro svoje návrhy získat podporu napříč Poslaneckou sněmovnou, aby novela stavebního zákona mohla vzniknout co nejdříve. Už první jednání nicméně přineslo první rozpory. Ministerstvo dopravy navrhovalo zavedení předběžné držby, která umožní pokračovat v přípravě staveb a stavět na pozemcích dříve, než je úřady od původních majitelů vykoupí nebo vyvlastní. Bylo by to možné u všech evropsky významných staveb nacházejících se v hlavní a globální síti TEN-T. Zástupci pravicových stran ale chtěli mít vymezení těchto staveb užší.

Druhým krokem, který ministerstvo chystá, je vznik specializovaných stavebních úřadů v každém kraji, které by se soustředily na velké dopravní stavby. V současnosti podle Dana Ťoka nemají úředníci, kteří agendu dopravních staveb v krajích řeší, dostatečné zkušenosti. S velkými dopravními stavbami se zpravidla setkávají jednou během celé kariéry.

Na rozdíl od první novely, kterou by měli kvůli urychlení procesu předkládat poslanci, vznik specializovaných úřadů bude nejprve projednávat vláda. Do sněmovny by se podle Dana Ťoka mohla druhá novela dostat v polovině příštího roku. Třetím krokem má být změna stavebního práva, o níž chce úřad s partnery jednat souběžně s přípravou legislativy pro vznik zmíněných stavebních úřadů.

Novinkou mají být podle Dana Ťoka pevně stanovené termíny, během kterých se mohou k podnětům vyjadřovat úřady. Pokud úřad nezareaguje do 30 nebo do 60 dnů, mělo by se za to, že k vydanému stanovisku nemá žádné připomínky.

(čtk)

spinner