Tunel Blanka

Zkušební provoz v tunelu Blanka začne pravděpodobně v polovině září

Zkušební provoz v tunelu Blanka začne pravděpodobně v polovině září

PRAHA (9.4.) – Pražský tunel Blanka by mohl být uveden do zkušebního provozu letos 15. září. Jde o předběžný termín, na němž se v rámci kontrolního dne v Blance dohodli dodavatelé s městem. Potvrdil to mluvčí Inženýringu dopravních staveb (IDS) Pavel Kočiš. Otevření tunelu se už několikrát odložilo. Naposledy jej město plánovalo uvést do provozu na jaro letošního roku, což ale znemožnily problémy s kabely poničenými vodou.

Termín otevření by se podle IDS, která je dozorem stavby, mohl ještě zkrátit. „Na žádost náměstka primátora Petra Dolínka generální ředitel IDS Bohumil Kvasnička přislíbil, že udělá vše pro to, aby se tunelový komplex Blanka mohl uvést do zkušebního provozu již 20. srpna," sdělil Kočiš. Datum zprovoznění je předběžné, podle Kočiše bude například záležet na tom, jak rychle se podaří provést zkoušky nových kabelů a jak rychle se podaří dílo předat.

Podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) přišly s návrhem termínu dodavatelské firmy. „My nemáme termín, pouze reflektujeme termíny, které nám dali dodavatelé," řekl. Město prý nyní bude na dodržení termínu dohlížet. Další kontrolní den v tunelu Blanka by se měl uskutečnit za 14 dní. Firma ČKD Praha DIZ by mohla být s výměnou kabelů hotova do konce letošního července. „Aktuálně se jedná o 84 kusů kabelů v souhrnné délce zhruba 15 kilometrů, které v současné době nevyhovují požadované normě. Finanční náročnost této výměny v tuto chvíli specifikovat nebudeme," uvedl mluvčí ČKD Karel Samec. Podle Samce je však důležitý rozsah výměny. Pokud by bylo nutné vyměnit další kabely, termín by mohl být opět posunut.

Kdo zaplatí výměnu poničených kabelů, se budou strany domlouvat až po otevření tunelu. Náklady na výměnu se budou řešit na základě původní smlouvy, sporné částky arbitráží. Vedení Prahy a firma ČKD Praha DIZ po několika týdnech neshod v pátek podepsaly memorandum kvůli výměně poničených kabelů. K memorandu se podle Kočiše připojily firmy Metrostav a IDS.

Tunelový komplex, který měl řidičům sloužit už před čtyřmi lety, vyšel zatím na 37 miliard korun. Stavbu zahájila radnice, kterou tehdy vedl primátor Pavel Bém (ODS). Od té doby se práce prodražily minimálně o šest miliard korun.

(čtk)

spinner