Železniční přejezdy stále čekají na lepší zabezpečení

Železniční přejezdy stále čekají na lepší zabezpečení

Kroky ze strany provozovatele dráhy a správců silničních komunikací s cílem zvýšit bezpečnost na železničních přejezdech mají zpoždění. Přitom každý z uvedených správců již mohl udělat základní kroky na svém úseku, které by přispěly k tomu, aby se minimálně zvýšil počet informací před přejezdem a na přejezdu.

Po nehodě pendolina ve Studénce se chrlily informace, že vše vyřeší detektory překážek na uzavřených přejezdech. Detektory překážek na přejezdu a přenos povelu na hnací vozidlo mohou být jedním z prostředků pro vyšší bezpečnost vlaků provozovatelů dopravy, ale neřeší to, že provoz na silničních komunikacích od roku 1990 obrovsky narostl, a proto jsem přesvědčen o tom, že je třeba přehodnotit a doplnit informace a značení naopak pro řidiče. Tisíce zahraničních kamionů brázdí naše silnice a na výstražníku na přejezdu je tabulka s českým nápisem „POZOR VLAK“. Komu z nich to něco říká? Proto jsem navrhl, aby byl výstražník doplněn o blikající nápis „STOP“ během probíhající výstrahy, kterému rozumějí všechny jazyky. Podélná a příčná značení bohužel na všech přejezdech také doposud nejsou.

Čeká se na novou vyhlášku?

Jak to bude upraveno v zákoně a ve vyhlášce, je věcí ministerstva dopravy a zpracovatele těchto dokumentů. Tak to vypadá, že všichni čekají na to, až bude vydána nová vyhláška o provozu na pozemních komunikacích. Co se týče úpravy nátěru u celých závor, navrhoval jsem, aby bylo z vnitřní strany břevno natřeno na bílo s piktogramem průrazu závor: SOS – piktogram – SOS. Myslím si, že to nadbytečné není a úprava je vcelku rychlá. Většina řidičů totiž, když dojde k jejich uzavření na přejezdu, začne zmatkovat a neví, co má dělat. Provozovatel dráhy by měl vyznačit na vozovce na přejezdu žlutými čárami, že zde vozidlo nesmí stát, zastavovat a vjíždět na přejezd, až automobily před ním přejedou na druhou stranu přejezdu. Provozovatel dráhy by měl na všech dvoukolejných a vícekolejných přejezdech upravit program přejezdového zařízení tak, aby se závory zvedaly, až jsou oba protijedoucí vlaky za přejezdem ve vzdalovacím úseku. Dnes tomu tak bohužel není. Uvedená opatření nejsou poměrně nákladná. Není na co čekat. Nehod na přejezdech neustále přibývá.

Ing. Josef Schrötter, nezávislý železniční expert

spinner