Elektronické mýtné

Výběr mýta v srpnu mírně klesl, celoročně se mu ale daří

Výběr mýta v srpnu mírně klesl, celoročně se mu ale daří

PRAHA (15.9.) – Srpen, obvykle jeden z nejslabších měsíců roku, přinesl na mýtném 668 milionů korun. Informovala o tom Soňa Křítková, pověřená generální ředitelka Ředitelství silni a dálnic, které je provozovatelem tuzemského mýtného systému. Meziročně sice došlo k poklesu o pět procent, ale celý rok zatím zůstává o 1,4 procenta výše, než rok 2013. Navíc už první měsíce září ukazují, že trend rostoucího mýta, tažený oživujícím hospodářstvím, bude pokračovat i na podzim.

Podle ředitelky Soni Křítkové silniční ředitelství získalo od začátku roku pro stát přes 5,7 miliard korun na poplatcích od nákladních vozidel na tuzemských silnicích. „Meziroční stoupající trend je důležitý zejména z pohledu emisních typů vozidel, kdy tlak na obnovu vozových parků prostřednictvím výše zpoplatnění za šetrnější vozidla k životnímu prostředí zaznamenáváme a i přes to jsou čísla inkasa stále pozitivní,“ dodává. „Ze stávajícího vývoje lze odhadovat, že rok 2014 by mohl skončit výběrem zhruba 8,8 miliardy korun a mohl by tak být nejsilnějším rokem v dosavadní historii,“ říká Karel Feix, ředitel Kapsch, smluvního provozovatele mýtného systému.

V srpnu došlo bez přerušení provozu k plánovaným změnám v mýtném systému na softwarové úrovni. Provozovatel vyvinul aktualizace a vylepšení některých funkcionalit centrálního systému. V první půli roku navíc Kapsch kompletně obnovil hardwarovou infrastrukturu centrálního systému. „Takových upgradů a zákaznických úprav jsme za osm let provozování realizovali už desítky, některé si vyžádala legislativa, jiné vychází z požadavků ŘSD nebo dopravců,“ vysvětluje Karel Feix. Podle něj to ukazuje, že mýtný systém je živý a stále se vyvíjející organismus, který se stále přizpůsobuje změnám v technologickém vývoji.

Podíl vozidel s motory v emisní kategorii Euro 5 na vybraném mýtě v červenci poprvé překročil hranici 60 procent. Změna vozového parku za ekologičtější auta zrychlila po roce 2011, kdy se zvýšení tarifů vyhnulo právě skupině Euro 5. Mimo pozitivní efekt to sebou ale nese trvalé snižování příjmů z mýtného. Odhaduje se, že preferováním kategorie Euro 5 stát ročně přichází až o 2,5 miliardy ko­run.

(tj)

spinner