​Vlaky na koridoru dál nabírají zpoždění, výluky budou pokračovat ještě rok a půl

​Vlaky na koridoru dál nabírají zpoždění, výluky budou pokračovat ještě rok a půl

23.4. - Vlaky na páteřním železničním koridoru mezi Prahou a Ostravou dál nabírají zpoždění. I přes prodloužení jízdní doby v jízdním řádu se zpoždění jednotlivých spojů pohybuje i v desítkách minut, vyplývá z informací Českých drah. Důvodem zpoždění jsou práce na trati, které jen během letošního roku budou pokračovat na čtyřech úsecích. Výluky by podle plánů Správy železnic měly skončit na konci příštího roku.

Velké výluky na trati mezi Prahou, Olomoucí a také Brnem začaly v loňském roce. Správa železnic tehdy zahájila na řadě úseků velké rekonstrukce, které prodloužily jízdní dobu části vlaků o desítky minut, další pak byly odkloněny po náhradních trasách nebo nahrazeny autobusy. Opravy, které zahrnují například rekonstrukci kolejí, trakčního vedení, zabezpečovacích zařízení i sanaci některých úseků, jsou podle správy nutné kvůli zvýšení kapacity jednotlivých úseků a bezpečnosti provozu na nich. Na některých částech by doprava měla také zrychlit.

Letos se stavební práce na koridoru Praha-Ostrava nejvíce projeví na úsecích Poříčany – Velim, Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí a také na železničních uzlech v Pardubicích a Přerově. Dílčí posun stavbaři zaznamenali u Poříčan na Kolínsku, kde spustí zkušební provoz výhybky a navazující 2,5kilometrové trati.

V příštím roce budou dál pokračovat práce na modernizace stanice v Pardubicích, dělníci budou dál rekonstruovat úsek Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, kam by se po dokončení v červenci 2023 měla vrátit dálková doprava z odklonové trasy na Brno, která nyní vede přes Vysočinu. Výlukové plány správy na příští rok pak počítají i s pracemi na trati Přerov – Ostrava.

Stavby výrazně prodloužily jízdní doby řady vlaků. Dopravci proto do letošních jízdních řádů u mnoha spojů zahrnuli prodloužení cesty o desítky minut. Ani to ovšem v praxi často nestačí. "Přestože jsou jízdní doby prodlouženy v řádu desítek minut, dochází kvůli výlukám k dalšímu velkému zpoždění vlaků. Průměrná výše zpoždění, která připadá na jeden vlak v úseku Praha - Olomouc, je přibližně 11,5 minuty," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Tím ovšem komplikace pro dopravce podle něj nekončí. Větším problémem jsou totiž případné mimořádnosti v místech stavební činnosti s jednokolejným provozem, například při poškození trakčního vedení. "Takové mimořádnosti obvykle způsobí přerušení dopravy v délce desítek minut až hodin," upozornil Šťáhlavský.

Dopravci kvůli výlukám se Správou železnic pravidelně jednají a operativně řeší případná opatření. Příkladem je třeba úprava jízdního řádu ČD na lince Praha - Brno - Rakousko/Maďarsko, kdy vlaky Vindobona a Metropoliten/Hungaria budou od soboty odjíždět z Prahy až o 19 minut dříve než dosud. "Rozsah možných opatření k eliminaci zpoždění je však limitován velkým rozsahem dopravy a vysokým počtem výluk," dodal Šťáhlavský.

(čtk)

Ilustrační foto: Správa železnic

spinner