Modernizace železničních koridorů

Viktorie se u Kyšic poprvé zakousla do země

Viktorie se u Kyšic poprvé zakousla do země

KYŠICE (5.2.) – První metry z více než čtyřkilometrového tunelu Ejpovice vyrazil tým Štefana Ivora z Metrostavu. Největší razicí štít TBM v ČR jménem Viktorie o průměru hlavy téměř 10 metrů se poblíž Kyšic zakousl do břidlic vrchu Homolka, aby se za přibližně 10 měsíců objevil před Potoční ulicí v Plzni – Doubravce. Poté se vrátí na místo startu a zahájí výstavbu druhé (severní) tunelové trouby tohoto podzemního díla, které by mělo být celé dokončeno v roce 2017.

„Stavba dvou jednokolejných tubusů o délce 4150 metrů propojených spojovacími chodbami je stěžejní záležitostí projektu Modernizace trati Rokycany – Plzeň,“ uvedl při slavnostním křtu stroje generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý. Pracuje na něm sdružení firem Metrostav a Subterra a měl by přinést zkrácení jízdní doby a zvýšení bezpečnosti železničního provozu. Po dokončení modernizace celé trati mezi hlavním městem a Plzní by cesta vlakem měla trvat méně než jednu hodinu. Současně dojde ke zvýšení komfortu pro cestující a k dosažení maximální traťové rychlosti až na 160 km/h.

„Jsme rádi, že po letech odkladů konečně začala modernizace této důležité části železniční trati a že se na ní můžeme společně s firmou Subterra podílet,“ zdůraznil při stejné příležitosti ředitel divize 5 Metrostavu Roman Fuksa. Ražbu a vše kolem stroje zajišťuje 100 dělníků a 24 techniků, kteří se v práci střídají ve dvou 12hodinových směnách. „Na samotném stroji pracuje zhruba 12 lidí, dalších 15 na podpůrných technologiích,“ uvedl šéf ražeb Štefan Ivor. Až stroj projde i tvrdými spility pod vrchem Chlum, zkrátí se současná trať o více než šest kilometrů.

Tunely razí speciální štít, který pro Metrostav vyrobila firma Herrenknecht v německém Schwanau. Je dlouhý 114 m, váží 1800 tun, jeho hlava se otáčí maximální rychlostí 4,5 otáčky za minutu a za den je schopen vyrazit až 15 metrů. Stroj pracuje tak, že nejprve vyrazí dva metry zeminy, zastaví se a pod obálkou štítu smontuje prstenec dva metry širokého definitivního ostění, který umístí do čerstvě vyraženého úseku. Jakmile je okruží o vnitřním průměru 8,7 metru a vážící 60 tun hotové, pokračuje štít stejným způsobem vpřed. Odtěženou horninu, které bude přes 600 tisíc metrů krychlových, vyvážejí na povrch pásové dopravníky, jež budou v závěrečné fázi měřit téměř pět kilometrů.

Stavba je spolufinancována z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu doprava ve výši 76,44 procenta ze způsobilých nákladů stavby, což činí v maximální míře 3, 419 miliardy Kč. Národní spolufinancování je zajištěno z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

(tj)

spinner