Ve Středočeském kraji se budují další silniční meteorologické stanice

Ve Středočeském kraji se budují další silniční meteorologické stanice

3.11. - S přípravou na zimní údržbu souvisí nejen příprava techniky nebo chemických rozmrazovacích prostředků, ale také získávání, přenos a analýza informací o aktuální meteorologické situaci na sledovaném místě či úseku. K tomu účelu slouží silniční meteorologické stanice, které jsou součástí systému dopravní telematiky.

Ve Středočeském kraji ŘSD ČR využívá informace ze 40 stacionárních meteorologických stanic na dálnicích a 9 stanic na silnicích I. tříd. Dalších 17 stanic předává informace o počasí na dálnici D0 (vnější okruh Prahy). Všechny stanice jsou osazeny atmosférickými senzory pro snímání teploty a vlhkosti vzduchu a srážek. Tam kde je to účelné, je přidaný senzor pro měření směru a rychlosti větru a dohledoměr (u více jak poloviny). Až na výjimky většina disponuje minimálně 1 vozovkovým čidlem a také 1 až 2 statickými přehledovými kamerami. V základu tak příslušný dispečer, technik získává informace o teplotě povrchu vozovky, bodu mrznutí vlhkosti vozovky, stav povrchu vozovky, teplotě vzduchu, rosném bodu, relativní vlhkosti vzduchu, intenzitě srážek + obrazovou situaci (např. o hustotě sněžení) alespoň z jedné kamery. K tomu přistupují informace o směru a síle větru nebo dohlednosti.

V současné době je ve výstavbě nebo bezprostředně před jejím zahájením na dálnicích a silnicích I. tříd ve Středočeském kraji dalších 8 stacionárních zařízení (2 na dálnici, 6 na sil. I. třídy). Územně jsou pak rozmístěny následovně:

Příbramsko:

dálnice D4 v km 38,26 směr Příbram u Dlouhé Lhoty (omezení pravého jízdního pruhu)

dálnice D4 v km 21,35 směr Praha u EXIT 21 Kytín (omezení pravého jízdního pruhu)

Silnice I/19 u osady Teslíny v k.ú. Věšín

Rakovnicko:

Silnice I/27 u obce Žďár

Benešovsko:

silnice I/3 mezi obcemi Mirošovicemi a Senohraby

silnice I/18 u obce Křešice u Olbramovic

Kutnohorsko:

silnice I/2u obce Bernardov

Kolínsko:

Silnice I/2 u obce Chotouchov (kyvadlově řízená doprava 1JP)

Stavebně se ve všech případech jedná o 10 metrů vysoký ocelový stožár ukotvený na roštu betonového základu s napojením na sít NN. Na stožárech budou mimo rozvaděče osazena tato čidla: čidlo teploty a vlhkosti vzduchu; čidlo srážek a dohledoměru (dohledoměr není instalován na I/2 Bernardov, Chotounov); čidlo směru a rychlosti větru (není instalováno D4 Kytín, I/2 Bernardov, Chotounov); dvě statické přehledové kamery s IR přísvitem

Všechny stanice disponují minimálně 1 čidlem instalovaným v obrusné vrstvě vozovky (většina však 2), které umožňuje získávat informace o teplotě povrchu vozovky a teplotě v 7 cm pod povrchem, bodu mrznutí, stavu vozovky (suchá, vlhká, mokrá, zbytková sůl, sníh, námraza atd.) a výšce vodního filmu do 8 mm. Naměřené hodnoty z meteostanic a obraz z kamer je přenášen pomocí sítě mobilního operátora do příslušné aplikace, jejíž pracovní prostředí je přístupné oprávněným pracovníkům.

Všechny uvedené meteorologické stanice jsou umístěny do předem vytypovaných lokalit, kde do současné doby absentovaly jakéhokoliv hlásiče povětrnostních jevů. V současné době probíhají zejména zemní výkopové práce pro napojení stanic na distribuční síť NN a vybudování základů.Jejich uvedení do provozu je plánované již pro nadcházející zimní období na přelomu listopadu a prosince 2020. Výstavba je rozdělena do 4 samostatných zakázek, které realizují 3 společnosti (Spel, a .s., Cross Zlín, a. s. a Eltodo, a. s.) vybrané v rámci vyhlášených VVZ. Celková smluvně sjednaná cena na základě nabídek vybraných firem v rámci všech zakázek je 27 824 417 Kč bez DPH (celková předpokládaná hodnota veřejných zakázek byla 30 029 000 Kč bez DPH).

(lan)

Foto: ŘSD

spinner