Pražský silniční okruh

Územní řízení na pražský okruh kolem Říčan může pokračovat

Územní řízení na pražský okruh kolem Říčan může pokračovat

PRAHA (23.2.) – Pražský magistrát povolil pokračování územního řízení na stavbu pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako žadatel o územní rozhodnutí doplnilo stanovisko hygieniků a upravilo podle něj technickou zprávu. Úřad proto nařídil veřejné projednání upravené a doplněné dokumentace. Část okruhu spojující dálnici D1 s Jižní spojkou u Běchovic by se měla začít stavět nejdříve v roce 2016, hotová by pak měla být za pět let.

Stavební úřad vydal první územní rozhodnutí pro tuto část okruhu už v roce 2008, ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) ho však jako odvolací orgán už dvakrát zrušilo – v roce 2010 a 2011. V roce 2013 magistrát ŘSD vyzval, aby doplnil další informace k přeložce železniční trati Praha-Vršovice – Benešov, se kterou se stavba kříží mezi Kolovraty a Říčany, a k protihlukové stěně u Běchovic.

Stanovisko hygieniků, které ŘSD předložila loni na podzim, ale úřad nepřijal, protože počítalo s demolicí domu v Kolovratech, kolem kterého okruh těsně povede. Nové stanovisko hygieniků investor doplnil v polovině prosince. „K ochraně objektu č.p. 347 Kolovraty je navrženo položení tzv. tichého asfaltu a hlukové limity jsou tak dodrženy," píše se v dokumentu. K upravené dokumentaci magistrát nařídil veřejné projednání na 23. března.

Poté může magistrát vydat územní rozhodnutí, proti kterému je možné se odvolat k MMR. „V případě, že nebudou žádná odvolání proti územnímu rozhodnutí, nebo ministerstvo odvolání zamítne, dojde k nabytí právní moci vydaného územního rozhodnutí na stavbu," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Následovat bude proces vydání stavebního povolení.

Dotčená část okruhu má být podle projektu dlouhá 12,6 kilometru, vést dvěma tunely a po sedmi mostech. Předpokládaná cena stavby je 6,4 miliardy korun a její dokončení je plánováno v roce 2021. Loni se jí zabýval i soud, ministerstvo dopravy se totiž snažilo zrušit smlouvy o výkupu pozemků v Běchovicích za 175 milionů korun, kde původně mělo stát středisko správy a údržby silnic pro jihovýchodní část okruhu. Městský soud ale žalobu zamítl, čímž potvrdil rozhodnutí prvoinstanční­ho soudu.

Na další část okruhu na severozápadní straně mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí magistrát územní řízení nedávno zastavil. Musí se počkat, až Středočeský kraj aktualizuje zásady územního rozvoje, které zrušil soud. Se stavbou se počítalo v roce 2020, termín rozhodnutím ohrožen není.

Podle podkladů ministerstva dopravy z roku 2001 měla být výstavba silničního okruhu Prahy dokončena do roku 2008 s náklady 48,23 miliardy korun. Celý okruh má měřit přibližně 80 kilometrů, v provozu je dnes přibližně polovina, zejména v úseku mezi brněnskou dálnicí D1 a rychlostní silnici R7 směrem na Slaný. Nejnovější úsek, který propojil D1 a plzeňskou dálnici D5, byl otevřen v září 2010. Celkové náklady na výstavbu mají přesáhnout 106 miliard korun.

(čtk)

spinner