Anketa

Už popáté se hledá Nejhorší díra republiky

Už popáté se hledá Nejhorší díra republiky

PRAHA (23.4.) – Za podpory Nadace pojišťovny Generali odstartoval nový ročník ankety Nejhorší díra republiky, kterou již popáté vyhlásil projekt Výmoly.cz. Prostřednictvím stejnojmenného portálu mohou sami motoristé celoročně monitorovat aktuální stav silničních tahů v České republice a za pomoci mobilní aplikace a webu upozorňovat na silniční úseky, které je trápí.

Do 27. července letošního roku mohou na portále Výmoly.cz hlasovat o Nejhorší díru republiky – nejhorší silniční výtluk. Od začátku projektu před čtyřmi lety motoristé nahlásili přes pět tisíc poškozených úseků. Data vždy putují přímo k silničářům. Díky jejich aktivnímu přístupu se od začátku projektu podařilo opravit takřka polovinu nahlášených výtluků. Cílem projektu Výmoly.cz je účinná a efektivní komunikace mezi motoristy a silničáři, která v konečném důsledku přispívá ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Právě možnost přímé komunikace účastníků silničního provozu se správci silnic oslovila BESIP, který pro letošní rok poskytl projektu Výmoly.cz záštitu. „Chceme prostřednictvím BESIP tento projekt podpořit, protože správci silnic berou podněty veřejnosti vážně, řeší je a výsledkem jsou bezpečnější a opravené silnice,“ podotkl ministr dopravy Dan Ťok.

Nejaktivnějším krajem loňského roku, který nejlépe pracoval s daty motoristů, se stalo hlavní město Praha. „Silničáři z metropole opravili nejvíce nahlášených silničních úseků. Symbolickým oceněním jejich práce bude finanční dar ve výši sto tisíc korun,“ říká Jiří Cívka, člen správní rady Nadace pojišťovny Generali. „Pražští silničáři opravili sto osmnáct ze čtyř set čtyř nahlášených úseků. Nejhorší díra republiky z loňského roku, ulice U Seřadiště na Praze 10, bohužel na svou opravu z důvodu nevyřešených majetkoprávních vztahů stále čeká. Opačný osud měla Nejhorší díra republiky z roku 2013 ve Smečně na Kladensku, která byla opravena v horizontu týdnů poté, co svůj primát získala,“ doplňuje Jiří Cívka.

„Nejlepší vizitkou projektu je skutečnost, že téměř polovina všech výtluků, které motoristé od spuštění portálu Výmoly.cz nahlásili, je k dnešnímu dni opravena,“ říká Petr Čaník z Výmoly.cz. „Jen loni přidali motoristé dalších téměř dvanáct set úseků, které čekají na zásah silničářů. Ještě jsme letos ani pořádně nezačali a řada z nich je již opravena. Rádi bychom v letošním roce překonali hranici 50procentní opravenosti. Je vidět, že silničáři s daty motoristů pracují a to je přesně ten důvod, proč náš projekt vznikl,“ doplňuje Petr Čaník z Výmoly.cz. Řada správců silnic si podle něj zvykla projekt aktivně sledovat, a podle svých možností na požadavky motoristů co nejrychleji reagovat.

Právě spolupráce se silničáři, nikoli útoky na jejich práci, patří mezi hlavní cíle projektu. „Na Výmoly.cz máme od správců cest vesměs pozitivní reakce. Velice si vážíme toho, že projekt berou vážně a jsme rádi, že je pro ně přínosem. V průběhu roku proto budeme pracovat na vylepšeních projektu, která budou cílit na identifikaci dalších rizikových faktorů, které mohou mít dopad na bezpečnost silničního provozu,“ říká člen správní rady Nadace pojišťovny Generali Jiří Cívka.

„Od počátku oceňujeme právě fakt, že projekt podporuje komunikaci mezi řidiči a silničáři, jejímž výsledkem je spolupráce. Výmoly.cz nepodporují zbytečné nadávání, místo toho pomáhají situaci měnit,“ oceňuje Jan Říha, vedoucí redakce Zelené vlny Radiožurnálu, který projekt dlouhodobě podporuje.

Správa silnic Moravskoslezského kraje, který získal ocenění jako nejaktivnější kraj v letech 2012 a 2013, zajišťuje údržbu na silnicích II. a III. tříd s celkovou délkou přes 2 735 km, s různou kvalitou, zatížeností dopravou a různým stupněm stáří. „Takovýto způsob komunikace s veřejností Správa silnic Moravskoslezského kraje oceňuje. Podněty motoristů vítáme, neboť nám tím usnadňují práci. Několikaleté zkušenosti z tohoto projektu jsou pro nás velmi pozitivní a každodenní vyhodnocování upozorňujících zpráv na serveru Výmoly.cz se stalo součástí práce moravskoslezských silničářů. Rozšíření tohoto komunikačního kanálu mezi řidiči a silničáři, zaměřené na bezpečnost, podpoříme,“ potvrzuje Milan Novák, technickoprovozní náměstek Správy silnic Moravskoslezské­ho kraje.

(tj)

spinner