U Plzně byl proražen první tubus nejdelšího železničního tunelu v ČR

U Plzně byl proražen první tubus nejdelšího železničního tunelu v ČR

8.6. - Prorážkou do portálu těsně před plzeňskou čtvrtí Doubravka skončila ražba více než čtyřkilometrové jižní trouby tunelu Ejpovice. Po téměř rok a půl trvající práci pod zemí se tunelovací stroj Viktorie podíval alespoň částečně na denní světlo. Slavnostní akce se zúčastnili představitelé SŽDC, SFDI, zhotovitelů - společností Metrostav a Subterra i další účastníci výstavby a hosté. 

„Tunel Ejpovice je stěžejním dílem úseku Rokycany – Plzeň, který tvoří součást páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního třetího tranzitního železničního koridoru, jenž vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na státní hranici s Německem. Délka trati se v tomto úseku zkrátí o více než šest kilometrů,“ uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý. Po dokončení modernizace celé tratě mezi hlavním městem a Plzní by cesta vlakem měla trvat méně než jednu hodinu. Dnes je to 1 hodina 35 minut.

Razicí štít Viktorie je mladší sestrou strojů Tonda a Adéla, které razily pokračování trasy A pražského metra. Vyrobila ho firma Herrenknecht v německém Schwanau, má průměr řezné hlavy téměř 10 metrů, délku 115 m a váží přibližně 1800 tun. Jeho nejtěžší části byly do České republiky dopraveny ekologickou cestou - lodí. Použitá technologie TBM - Tunnel Boring Machines – je jedním z nejmodernějších tunelářských způsobů práce. Její předností je především rychlost a bezpečnost. Ve světě se používá na přibližně 80 % nově budovaných tunelů.

„Jsme rádi, že přes některé obtíže, které nám přinesla neočekávaná geologie pod vrchy Homolka a Chlum, kde jsme se potýkali s abnormálními přítoky vody či tvrdými spility, jsme konečně dorazili do cíle. Nyní Viktorku čeká částečná demontáž, repase a návrat zpět do Kyšic. Odtud by již na podzim měly začít ražby druhé tunelové trouby“, řekl výrobně technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina. Ražbu zajišťuje zhruba ve čtyřech směnách celkem přes 120 lidí. „Stroj razí nonstop, průměrnou rychlostí 30 milimetrů za minutu," řekl vedoucí ražby Štefan Ivor ze stavební firmy Metrostav. Po dvou metrech se stroj vždy zastaví a otvor se vyztuží šedesátitunovým betonovým prstencem s vnitřním průměrem 8,7 metru, který bude sloužit minimálně 100 let.

Za celou dobu ražby prvního tubusu se řezná hlava otočila zhruba 450 tisíckrát. „Na hlavě je 55 valivých disků, takže disky mají za sebou ujetou dráhu přes 400 tisíc kilometrů, což je vzdálenost Země od Měsíce. Obrazně řečeno, momentálně jsme přistáli na Měsíci a druhým tunelem se dostaneme zpět na Zem," uvedl Ivor. Tuto sobotu mezi 10:00 a 16:00 se koná na stavbě den otevřených dveří pro veřejnost.

Viktorie je tzv. konvertibilní stroj, protože může razit jak v módu zeminového štítu, tak po úpravě i ve skalních podmínkách. Nejvyšší dosažený denní výkon ražeb byl 32 metrů. Za strojem vzniká hotový tunel, jehož ostění tvoří prstence ze 7 + 1 segmentu. Betonový prstenec je dva metry široký a má tloušťku 0,40 m. Prstence se vyráběly v Dýšině, vzdálené zhruba dva kilometry od staveniště a na jednu troubu jich jsou potřeba více než dva tisíce.

Trať Plzeň - Rokycany bude součástí páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na státní hranici s Německem. Etapa Rokycany - Plzeň bude mít největší časový přínos ze všech úseků, protože zkrátí trať z 20 na 14 kilometrů, tedy z 20 na 11 minut. Stavba je další částí III. tranzitního koridoru z Prahy do Chebu, kde už je hotova větev mezi Plzní a Chebem, úseky Beroun - Zbiroh a Zbiroh - Rokycany. Celá západní část III. koridoru z Prahy do Chebu, stavba za více než 30 miliard Kč, zkrátí dobu cestování z Prahy do Plzně na polovinu pod hodinu.

Tomáš Johánek

spinner