Stavba obchvatu Karviné začala, jezdit se po něm má v roce 2022

Stavba obchvatu Karviné začala, jezdit se po něm má v roce 2022
11.6. - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo stavbu obchvatu Karviné. Dvoupruhou silnici dlouhou téměř tři kilometry, která bude přeložkou silnice I/67 vedoucí středem města, postaví za 899 milionů korun bez DPH společnost Skanska. Po obchvatu se má začít jezdit na konci roku 2022, řekl dnes generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Město na obchvat čeká více než 20 let, má ulevit dopravě i lidem v centru.

"Věříme tomu, že se životní prostředí v centru města výrazně zlepší, že se usnadní život lidem, kteří bydlí na třídě 17. listopadu a v blízkém okolí, protože opravdu ta prašnost, hlučnost, zplodiny byly obrovské," řekl karvinský primátor Jan Wolf (ČSSD). Po obchvatu by podle něj mělo denně projet zhruba 9000 aut, o které se uleví dopravě v centru.

Primátor uvedl, že poprvé byl obchvat v územních plánech zakreslený už v roce 1977. Dlouhou dobu se ale nic nedělo a s přípravou se znovu začalo v 90. letech. "Pak jsme bojovali, protože jednou byly problémy majetkové, pak byly problémy finanční, pak zas byly nějaké jiné problémy, ale jsem rád, že se to dotáhlo a že všichni lidé, kteří na tom pracovali, to dostali do stavu, že jsme schopni stavět," řekl Wolf.

Příliš dlouhá příprava staveb

Radek Mátl řekl, že příprava staveb je v Česku dlouhá. "To nejdůležitější bohužel v České republice je právě příprava. Když už se staví, tak už se to prostě postaví," poznamenal. Připomněl, že územní rozhodnutí pro stavbu bylo vydáno v roce 2005. "Dneska je rok 2020. Po 15 letech, kdy jsme si museli projít ještě opakovaným procesem EIA, se staví," uvedl.

Stavba podle něj bude náročná. "Je specifická v tom, že je zde obrovský nedostatek materiálu, protože bude probíhat na velkých násypech. Zhruba 500.000 kubíků se zde bude muset nasypat zeminy, což je poměrně neobvyklé," řekl Radek Mátl. Náročná tak bude i doprava materiálu na stavbu.

Prezident firmy Skanska pro střední Evropu Michal Jurka řekl, že násypy budou v některých místech vysoké až deset metrů. Firma chce pro stavbu využít až 1,6 milionu tun hlušinové sypaniny vznikající při těžbě uhlí.

Michal Jurka řekl, že jde o jeden z prvních projektů ve spolupráci s ŘSD, který se zároveň bude celý dělat v digitální podobě. Všechny dokumenty budu obíhat na elektronické platformě a bude vytvořený 3D model, který ukáže, jak stavba vypadá na počátku, a bude monitorovat její průběh. Díky tomu by v budoucnu měla být jednodušší i údržba stavby.

V některých částech stavba prochází poddolovaným územím. "Je důkladnější monitoring a delší sledování poddolovaných míst. Část stavby, která je poddolovaná, ale nemá zásadní roli v rámci celé stavby," řekl Jurka.

Obchvat povede od křižovatky Nádražní ulice s Ostravskou (I/59) kolem jezera s karvinskou loděnicí a městské části Darkov. Na silnici I/67 se napojí za městem u rekreační zóny, tzv. Darkovského moře. Součástí budou protihlukové stěny, most a podchod pro pěší.

(čtk, tl)

Vizualizace: ŘSD

spinner