​Stát chce opravit více než 600 kilometrů silnic

​Stát chce opravit více než 600 kilometrů silnic

V letošním roce bude Ředitelství silnic a dálnic velmi intenzivně stavět a opravovat dálniční a silniční síť. Kromě modernizace dálnice D1 se postupně zahajují klíčové stavby, u nichž byl dojednán zrychlený režim nového posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Dohromady jde o 140 kilometrů úseků dálnic. Opravovat na dálnicích a silnicích prvních tříd se bude přes 600 kilometrů.

Na všechny významné stavby už ŘSD vypsalo tendry na zhotovitele, vykupují se či vyvlastňují se u nich poslední potřebné pozemky a ŘSD postupně předkládá žádosti o stavební povolení. „Z minulých let máme velký dluh v přípravě projektů. Proto nyní nemůžeme mnoho úseků dokončovat a otevírat. Soustředíme se tak na investice do přípravy a zahajování nových dálnic a státních silnic. Do přípravy staveb šel loni největší objem peněz od roku 2010, tedy 2,1 miliardy korun. Letos máme na všechny dopravní projekty ve Státním fondu dopravní infrastruktury 82 miliard korun,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Stavebním pracím předcházejí archeologické výzkumy

Na dálnici D11 začaly archeologické práce, aby stavba mohla ještě letos pokračovat na nejsložitějších objektech, jako jsou například mosty. Stejný postup je naplánován také na nových úsecích D35. Už od začátku stavební sezony pokračují práce v již rozestavěných úsecích: D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi (Borkem), D7 Postoloprty–Bitozeves, dále na D11 a D48. „Řidiči se letos také dočkají dokončení několika dálničních staveb a nových silnic první třídy, letos otevřeme 38 kilometrů nových úseků dálnic,“ doplnil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Jedná se o dálnice D3 v úseku Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Borek–Úsilné (8,9 km), D11 Osičky – Hradec Králové (3,7 km), D4 Skalka (4,8 km) a D1 modernizace – dokončení tří úseků – 6, 18, 22 (20,4 km). Významný pokrok je patrný u silnic I. tříd, kde letos budou dokončeny stavby I/3 Mirošovice–Benešov (změna uspořádání na 2 + 1), I/11 Obchvat Třince; I/14 Kunratice – Jablonec n. Nisou, I/34 Božejov–Ondřejov–Pelhřimov, I/35 Valašské Meziříčí – Lešná, I/35 Zubří, přestavba křižovatky nebo I/37 Pardubice–Trojice; I/44 Červenohorské sedlo – Jih.

Opravy silnic komplikují život řidičům

V roce 2015 ŘSD opravilo 545 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, loni to bylo 605 kilometrů. Plán na letošní rok je opět více než 600 kilometrů těchto státních komunikací. Jedná se například o opravu na D1 Brno–Vyškov, kde na konci března byla zahájena oprava posledních šesti kilometrů z celkových 72 kilometrů, opravuje se také dalších 19 kilometrů dálnice D2 a devět kilometrů dálnice D5. Na silnicích I. tříd se jedná o opravy na silnicích I/14, I/16, I/38, I/9, I/3 nebo I/12. „Uvědomujeme si, že dopravní omezení jsou pro řidiče nepříjemná a vyžadují jejich trpělivost, za kterou jim děkujeme. Kdybychom opravy neřešili, dohnalo by nás to. Museli bychom omezovat rychlost nebo uzavírat mosty. Výsledky oprav už jsou vidět a zvýšily kvalitu i bezpečnost na silnicích, až opravy ,přetrpíme‘, bude se jezdit podstatně lépe,“ uzavřel ministr Dan Ťok.

Kraje dostanou miliardy na údržbu svých komunikací

Vedle dálnic a silnic první třídy se i letos budou v poměrně zásadním měřítku opravovat silnice nižších tříd, které jsou ve správě jednotlivých krajů. Vláda jim dá tři miliardy Kč, z toho 2,5 miliardy ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a půl miliardy z vládní rozpočtové rezervy. Na opravy silnic mohou kraje využít i zhruba deset miliard Kč z evropských fondů. Pro kraje je rozhodnutí vlády o výši částky rozčarováním a zklamáním. „Všechny kraje se shodly, že by jako kompromis uvítaly, pokud by vláda na opravu silnic druhých a třetích tříd dala čtyři miliardy Kč, z toho 1,5 miliardy z rozpočtové rezervy. Kompenzovala by tak výdaje krajů v souvislosti se zvýšením mezd řidičů autobusů,“ uvedla předsedkyně rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová. Kraje totiž většinou nemají peníze na vládou požadované zvýšení mezd řidičů autobusů a propad v rozpočtu budou muset řešit právě přesunem peněz určených na investice do svých komunikací na mzdy řidičů. Rozdělení financí mezi regiony se stejně jako v minulých letech odvíjí od počtu kilometrů, které jednotlivé kraje spravují. Žádosti mohou kraje posílat okamžitě. 

Tomáš Johánek

spinner