Modernizace D1

Silničáři dohánějí skluz na všech opravovaných úsecích D1

Silničáři dohánějí skluz na všech opravovaných úsecích D1

PRAHA (6.5.) – Silničáři rok po zahájení oprav dálnice D1 dohání zpoždění na všech čtyřech rozestavěných úsecích. Největší zpoždění je na úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, kde dělníci stále pracují ve středním dělícím pásu, zatímco na ostatních třech úsecích se pracuje na výměně vozovky ve směru na Brno. Informoval o tom mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký. Polovina dálnice přitom podle původního rozvrhu měla být hotová už do konce loňského roku.

Ukončit přípravné práce a začít s výměnou vozovky v pravém jízdním pásu ve směru na Brno by měla společnost OHL ŽS na úseku z Lhotky do Velké Bíteše nejdříve začátkem léta, uvedl Studecký. Před začátkem letošní stavební sezóny byla firma s pracemi ve skluzu asi sto pracovních dní a požadovala po ŘSD prodloužení 62 týdnů dlouhé lhůty o 230 dnů. Do této doby se ale má počítat i zimní přestávka, během níž se na dálnici nepracovalo.

Jakékoliv prodloužení termínu ale podle generálního ředitele ŘSD Jana Kubiše nepřichází v úvahu. „Pokud bude docházet u některé z dodavatelských firem ke zpoždění, určitě využijeme možností vedoucích k nápravě daného stavu," řekl Kubiš. Na nedodržení termínu pamatuje smlouva se stavebními firmami. Ta za každý den zpoždění stavební firmu penalizuje částkou jeden milion korun.

Podle dřívějšího vyjádření stavební firmy OHL ŽS, která vloni opakovaně na staveništi přerušila práce, mohou za zpoždění problémy v podloží dálnice. Ty bylo nejprve nutné vyřešit a vyžádaly si vícepráce, na jejichž provedení vloni v říjnu ŘSD společnosti navýšilo rozpočet o deset milionů korun. Původně firma v tendru na modernizaci devíti kilometrů dálnice zvítězila s cenou 600 milionů korun, což bylo o více než 360 milionů lacinější, než kolik předpokládal projekt.

Celkem v loňském roce začali silničáři na dálnici D1 opravovat první čtveřici úseků mezi Šternovem a Psáři, Loktem a Hořicemi, Lhotkou a Velkou Bíteší a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. K nim by během letošního roku měly přibýt další tři mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, Meřínem a Velkým Meziříčím a Hvězdonicemi a Ostředkem. Vydaná stavební povolení k posledním dvěma úsekům ale napadlo občanské hnutí Děti Země. Tomu vadí, že u uvedených staveb nebylo uskutečněno projednání dopadu stavby na životní prostředí.

(čtk)

spinner