​ŘSD zahájí stavbu posledního úseku D1 u Přerova příští týden v úterý

​ŘSD zahájí stavbu posledního úseku D1 u Přerova příští týden v úterý

15.12. - Stavba posledního úseku dálnice D1 u Přerova bude zahájena příští týden v úterý. Sdělila to tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Nina Ledvinová. Začít stavět se může díky tomu, že ministr dopravy Martin Kupka minulý týden po projednání šesti podaných rozkladů potvrdil stavební povolení pro tuto stavbu. Vybudování 10,1 kilometru dlouhého úseku D1 mezi Přerovem Říkovice má zabrat zhruba tři roky. Nejvýhodnější nabídku na stavbu úseku podalo sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc, cena je 6,922 miliardy korun.

Smlouvu se sdružením firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc na stavbu posledního úseku dálnice D1 uzavřelo ŘSD minulý týden v úterý. Dálnice zatím končí na okraji Přerova. Navazující poslední část do Říkovic má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci ve městě. Desetikilometrový úsek D1 je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice kompletní. Zatím je v provozu zhruba 366 kilometrů D1 ve dvou souvislých úsecích, kterými jsou Praha - Říkovice o délce 272 kilometrů a Přerov - česko-polská hranice u Věřňovic s délkou 94 kilometrů.

Pro stavbu poslední části D1 u Přerova loni na podzim skončila platnost výjimky z EIA. Ministerstvo dopravy v termínu vydalo stavební povolení, obdrželo ale sedm rozkladů. Ze zveřejněné vyhlášky ministerstva dopravy vyplývá, že rozklady proti stavebnímu povolení podali čtyři lidé a také spolky Krajina Dluhonice, Voda z Tetčic a Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu. K rozkladům se vyjádřilo ministerstvo životního prostředí, ministerstvo pro místní rozvoj, ministerstvo zdravotnictví, ministerstvo vnitra a olomoucký krajský úřad.

Ministr doplnil stavební povolení v rozhodnutí o rozkladech několika podmínkami. Pro stavbu D1 u Přerova bylo na konci října vykoupeno více než 93 procent pozemků. Někteří další vlastníci se ale už s ŘSD dohodli a pozemky prodají. V několika případech začal proces vyvlastnění.

D1 je nejstarší a nejdelší českou dálnicí. Její historie sahá až do 30. let 20. století. První souvislý úsek D1 z Prahy do Mirošovic byl ale otevřen až v roce 1971. Loni v říjnu skončila rozsáhlá osm let trvající rekonstrukce D1.

(čtk)

Ilustrační foto: ŘSD

spinner