ŘSD se změní na státní podnik, úspory a urychlení výstavby schválila vláda

ŘSD se změní na státní podnik, úspory a urychlení výstavby schválila vláda

24.8. - Na státní podnik Správa dálnic a silnic (SDS) se přemění dosavadní organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Věcný záměr zákona schválila vláda. Tento krok navazuje na změny, které povedou k urychlení výstavby dopravní infrastruktury, jako jsou dvě novely zákona o liniových stavbách či úprava stavebního zákona.

Transformace na státní podnik umožní řešit nevýhody stávající právní formy, kterou je státní příspěvková organizace, a pomůže zefektivnit činnost ŘSD. Státní podnik umožní získat a udržet potřebné odborníky, vlastními odbornými kapacitami zajistit doposud outsourcované činnosti.

„Cílem Správy dálnic a silnic bude zajišťovat odborné činnosti v oblasti mostů, tunelů, inženýrských konstrukcí, dopravní telematiky, zajistit hlavní inženýry projektů, správce staveb a technické dozory především vlastními zaměstnanci, a nikoliv v převážné míře externími dodavateli. To umožní výrazné úspory nákladů u činností, u kterých nyní dochází k outsourcingu,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček.

Transformace zároveň zrychlí přípravu, výstavbu a modernizaci dopravní infrastruktury a zároveň zvýší efektivitu její správy, provozu a údržby. „Změny vnitřního nastavení a fungování ŘSD již dva roky kontinuálně probíhají. V návaznosti na přípravu střednědobé strategie do roku 2025, která definuje základní strategické principy a vize cílů, metod a činností, jsme vytvořili nový útvar pro strategii. Zastřeší činnosti v oblasti digitalizace, inovací, nových technologií a projektového řízení včetně dohledu na plnění našich strategických cílů,“ rozebral jednu ze strategických změn Radek Mátl.

Správa dálnic a silnic se bude primárně řídit zvláštním zákonem a v oblastech zvlášť neupravených zákonem o státním podniku. Speciální zákonná úprava je zejména potřeba k zakotvení odchylek od obecné úpravy zákona o státním podniku. Zvláštním zákonem dojde k přechodu práva hospodařit s majetkem, dalších práv a závazků ŘSD. Zakotvením právního nástupnictví bude docíleno automatického přechodu veškerých práv a povinnosti vyplývajících z pracovněprávních vztahů se zaměstnanci příspěvkové organizace ŘSD na státní podnik SDS.

Investiční akce budou i nadále financovány z rozpočtu SFDI, kompenzaci nákladů na správu a údržbu stávajících dálnic a silnic I. třídy bude představovat platba za službu hrazená rovněž z rozpočtu SFDI.

Úspory díky transformace ŘSD by se po jejím dokončení měly ročně pohybovat až v řádech miliard korun, což jednoznačně předčí její celkové náklady v řádech desítek milionů korun. Prostředky na transformaci budou uhrazeny kombinací vlastních prostředků ŘSD a ze zdrojů Ministerstva dopravy. V rozpočtech obou institucí se s těmito náklady již počítá. Z důvodu transformace tak nebude potřeba rozpočty navyšovat.

Očekávané miliardové úspory pak vzejdou ze zvýšené efektivity nového subjektu, redukce outsourcingu v některých klíčových oblastech a s ní spojeným snížením administrativní zátěže vynaložené k soutěžení veřejných zakázek. Největší přidanou hodnotu pak bude zrychlení výstavby dopravní infrastruktury.

Z hlediska hospodaření SDS budou zachovány nástroje veřejné kontroly nakládání s finančními prostředky a po vzoru Správy železnic budou i v případě SDS její účty vedeny u České národní banky, a to jako účty podřízené státní pokladně dle Rozpočtových pravidel.

 Důvody a cíle transformace ŘSD:

  • navázání na již provedené legislativní změny
  • zrychlení výstavby a modernizace strategické dopravní infrastruktury v ČR
  • zvýšení výkonu a efektivity subjektu, kterou není stávající ŘSD schopna za současného stavu zajistit
  • zvýšení atraktivity subjektu na trhu práce a posílení konkurenceschopnosti ve vztahu k možnosti získání dlouhodobě chybějících kvalifikovaných odborníků z klíčových oblastí činnosti, např. správci stavby, technické dozory investora, projektanti
  • odpovědnější a hospodárnější vynakládání finanční prostředků a celkový nárůst kvality činnosti subjektu
  • snížení nutnosti outsourcingu v některých klíčových oblastech a s tím související úspora finančních prostředků, zajištění dílčích outsourcovaných činností vlastními kapacitami
  • zvýšení motivace subjektu k efektivnímu plánování činností a hospodaření s finančními prostředky, které mu budou na správu, údržbu a opravy strategické dopravní infrastruktury a na provozní náklady přiděleny v předem určeném objemu.

(pav)

Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy

spinner