ŘSD

ŘSD letos opravilo nejvíc kilometrů dálnic

ŘSD letos opravilo nejvíc kilometrů dálnic

PRAHA (30. 11.) – Během letošního roku Ředitelství silnic a dálnic ČR opravilo téměř 90 kilometrů českých dálnic. Jedná se o nejvyšší číslo v historii českých dálničních rekonstrukcí, které překračuje vypočítané optimum celkově opravených kilometrů silnic během jednoho roku. Do oprav je započítávána i modernizace D1. Z celkových 1630 kilometrů dálnic je podle dopravních expertů ideální opravit každý rok zhruba pět procent, tedy asi 80 kilometrů.

„Naší snahou je postupně dohnat zanedbané opravy z minulých let. Nápravě technického stavu dálnic se nevěnovala taková pozornost, což má samozřejmě za následek dezolátní stav některých úseků. Naším cílem je v příštích letech postupně opravit ty nejvíce postižené,“ uvedla Soňa Křítková, která je pověřená řízením ŘSD. Podle jejích slov je na rok 2015 plán oprav komunikací již připraven ke schválení a připravují se podklady na výběrová řízení, z nichž část se spustí ještě v letošním roce. „Část soutěží je již hotová a známe zhotovitele. Počítáme s opravami D1, D2, D5, D8, D11 či R1. Na opravy silnic I. tříd plánujeme vyčlenit v následujícím roce 4,5 mld. Kč,“ pokračovala Soňa Křítková.

„Počty opravených kilometrů dálnic se postupně zvyšují od roku 2011. ŘSD začalo, po vzoru západních zemí, pracovat na dlouhých, souvislých úsecích. Dosahují délek od tří do přibližně osmi kilometrů. V uplynulém roce bylo repasováno přibližně 55 kilometrů dálniční sítě,“ dodala Soňa Křítková. V roce 2014 se podařilo realizovat další opravu dálnice D1 z Brna do Vyškova. Obnova přibližně třicetikilome­trového úseku je v současnosti zhruba v polovině. Tato část by měla být hotova do roku 2017. Její stav nedovoluje provádět rekonstrukce v režimu 2+2. Rozsáhlé opravy proběhly i na dálnici D2, která vede z Brna na hranice se Slovenskem. Dálnice, postavená v sedmdesátých letech minulého století, je rovněž za svou životností. V letošním roce se podařilo na této dálnici zrealizovat tři velké opravy v souhrnné délce kolem třinácti kilometrů.

Rekonstrukce dlouhých úseků začínají být implementovány také na síť rychlostních silnic. Největší letošní projekt proběhl na silnici R7, která je ve velmi špatném stavu. Zrealizována byla oprava úseku Praha – Knovíz (levá strana) a rekonstrukce mostů Stehelčeves a Knovíz. V příštím roce plánuje Ředitelství silnic a dálnic zahájení rekonstrukce druhé poloviny silnice R7 mezi Prahou a Knovízí, pravé strany silnice R6 v úseku Pavlov – Velká Dobrá, dvou mostů na R10 nebo povrchy a mosty na R4. Z programu OPD je pak připravována výměna nevyhovujících svodidel na R6 a R10. Opravy povrchů chystá na R6 u Chebu Správa Karlovy Vary, na R52 Správa Brno. Správa Olomouc naváže na opravy R46 a připravuje opravu R35 u Mohelnice.

(tj)

spinner