Dopravní infrastruktura

ŘSD chce letos začít stavět přes 100 kilometrů silnic

ŘSD chce letos začít stavět přes 100 kilometrů silnic

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je připraveno zahájit v roce 2015 celkem 31 nových staveb s celkovou délkou nových komunikací 124 kilometrů. Dalších osm staveb (44 kilometrů komunikací) by mělo být letos dokončeno. Pokud jde o dálnice a rychlostní silnice, plánuje ŘSD v roce 2015 zahájit celkem 12 staveb o celkové délce 87 kilometrů. Vyplývá to alespoň z plánů zveřejněných v lednu.

Podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy se však skutečný rozsah zahájených staveb může lišit v závislosti na tom, jak úspěšně se podaří dokončit jednotlivá výběrová řízení pro výběr zhotovitele. „Pro rok 2015 máme připraveno větší množství projektů, neboť ze zkušeností víme, že ne všechny se nám kvůli průtahům ve výběrových řízeních podaří zahájit. Budeme samozřejmě usilovat o to, aby byl počet zahájených staveb v roce 2015 co nejvyšší,“ konstatoval generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Zahájena by tak měla být například výstavba předposledního chybějícího úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem, začít stavět by se mohlo i na dalších čtyřech úsecích dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Úsilným. Všechny tyto zmíněné dálniční úseky byly prioritami ŘSD již v minulém roce, dospět k jejich realizaci se ale nepodařilo. Přitom výmluvy na nedostatek finančních prostředků již v posledních letech neplatí. Pro letošní rok má Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) podle schváleného rozpočtu k dispozici celkem 94,4 miliardy Kč, což je o více než 23 miliard korun více, než mohl utratit o rok dříve. Největší podíl financí, konkrétně 46,6 miliardy Kč, půjde právě na výstavbu a údržbu silnic a dálnic, tedy do rozpočtu ŘSD.

Nejvíce vázne výstavba nových silnic a dálnic, dotace se vracejí

V roce 2014 se na výstavbu a údržbu silnic, železnic a další dopravní infrastruktury podařilo vyčerpat 52 miliard Kč z celkových 71 miliard, které byly pro oblast dopravy vyčleněny ve fondu dopravy. Nejhůře si v čerpání vedlo právě ŘSD, kterému se nedařilo prostavět zejména prostředky určené na výstavbu nových silnic a dálnic, zatímco v čerpání peněz na opravy bylo úspěšnější. Zatímco opravy infrastruktury je možné financovat pouze z tuzemských zdrojů, na výstavbu nové infrastruktury je možné čerpat evropské dotace plynoucí zejména z Operačního programu Doprava (OPD). Loňský pokles úspěšnosti ve výstavbě silnic se tak pravděpodobně výrazně promítne do peněz, které bude muset Česko vrátit do rozpočtu unie. „Je to náš největší problém. Když ministr dopravy Dan Ťok říkal, že očekává nedočerpání deseti až dvanácti miliard Kč z OPD I, tak nositelem tohoto problému jsou investice ŘSD,“ uvedl ředitel SFDI Tomáš Čoček. Zatímco na opravy a údržbu silnic se ŘSD podařilo vloni z rozpočtu SFDI vyčerpat 98 procent z necelých 14 miliard Kč, u výstavby šlo jen o 44 procent z nabízených 14,5 miliardy. V roce 2013 přitom organizace zvládla z nabízených peněz vyčerpat 73 procent. Pro srovnání: čerpání Správy železniční dopravní cesty, která se stará o koleje, vloni u obou kategorií překročilo 95procentní úspěšnost.

Za problémy může i personální nestabilita

Za pomalé čerpání peněz určených na výstavbu nových silnic a dálnic může řada faktorů, jedním z těch zásadních je fakt, že ŘSD loni vystřídalo celkem pět generálních ředitelů. Právě na personální nestabilitu v této státní organizaci si opakovaně stěžovaly odbory, kritizoval ji i premiér Bohuslav Sobotka.

Překrývání programovacích období

Část nedočerpání peněz z SFDI způsobila i skutečnost, že se vloni překrývala dvě programovací období Operačního programu Doprava, kdy z OPD II určeného pro roky 2014 až 2020 bylo do rozpočtu fondu dopravy vyčleněno pět miliard Kč. Ty ale nebylo možné čerpat, protože Evropská komise dosud program neschválila. „Po jejich odečtení se tak z reálně využitelných peněz celkového rozpočtu SFDI nepodařilo vyčerpat 14 miliard Kč,“ doplnil Tomáš Čoček.

(tj/čtk)

spinner